Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
Personlig utbildningskatalog ger studenter valfrihet och värnar om miljön
Högskolan i Gävle väljer nu en annan modell. I stället för att trycka flera tiotusentals utbildningskataloger och sedan skicka dem till presumtiva studenter trycks inte utbildningskatalogen för 2010/2011 förrän den blir beställd.
Beställningar av den personliga katalogen görs på högskolans webbplats www.hig.se . Studenten bestämmer sig för vilka av högskolans åtta utbildningsområden som verkar intressantast och väljer sedan att få sin katalog i tryckt version efter cirka 10 dagar eller som pdf-fil direkt via mejl eller både och.
- Det finns i huvudsak två skäl till att vi på detta sätt förnyar vår marknadsföring, säger kommunikationschef Johan Ahlgren. Det ena handlar om att vi som miljöcertifierad högskola vill vara miljövänliga och undvika att producera och skicka kataloger till människor som inte har bett om att få dem. Med personliga kataloger minskar både transportbehov och pappersåtgång.
- Det andra skälet är att vi erbjuder valfrihet för presumtiva studenter att efter eget huvud välja hur man vill ta del av vårt utbildningsutbud och hitta rätt utbildning för det liv och arbete man önskar sig i framtiden.
Varje år träffar Högskolan i Gävle gymnasieelever på olika studentmässor, genom besök på gymnasieskolor och vid informationsdagar på högskolans campus som anordnas särskilt för gymnasieeleverna. Redan vid dessa personliga möten kan gymnasieeleverna beställa sina egna kataloger.
För produktionen av personliga utbildningskataloger samarbetar Högskolan i Gävle med Intellecta.
För mer information, kontakta: Johan Ahlgren, kommunikationschef, 026-64 85 60 eller 070-645 85 60