Akademin för utbildning och ekonomi
Entreprenörskap och lärande 2013

Entreprenörskap och lärande


UTMANINGAR FÖR

Skola och Företag
Företagande och Utbildning


Konferensen, som ägde rum 12-13 november 2013, var ett arrangemang av Högskolan i Gävle, Akademin för utbildning och ekonomi.

Plats: Högskolan i Gävle,
Foajén Valhall



Träffa Ragnar Åsbrink, undervisnings-råd vid Utvecklingsavdelningen på Skolverket

med särskilt ansvar för entreprenörskap i skolan.

Träffa också Bengt Söderhäll, lektor i didaktik, Högskolan i Gävle.

Poet. Initiativtagare till Stig Dagerman-seminariet vid Högskolan i Gävle.
Medförfattare till "Inre och yttre landskap - Att införliva en kultur av företagsamhet och kreativitet i lärandet", bl.a.

Träffa också Irene Bogren, Sandbacka Park, Sandviken.

Irene är en av de deltagare du kommer att träffa på denna konferens. Irene leder bl a projektet Creative Office och är en sann entreprenör. Idérik och kreativ!

Akademin för utbildning och ekonomi satsar på entreprenörskap och lärande och anordnade i samverkan med regionala och lokala aktörer en första konferens kring detta område. Den blev en spännande mötesplats för många med intresse för dessa områden. Tillsammans gjorde vi konferensen till en spännande och förhoppningsvis utvecklande mötesplats för en bred grupp intressenter.

Om Open Space

För att ge bästa förutsättningar var konferensupplägget utformat i entreprenöriell anda efter Open Space-modell.

Open Space innebär ett öppet program som du som deltagare är med och utformar. Ta dig en funderare på vilka frågor som du tycker är angelägna och som du själv är beredd att ta upp för samtal. Det kan vara ett problem som du upplever eller en redogörelse för dina erfarenheter (bra erfarenheter såväl som mindre bra) inom ramen för temat Entreprenörskap och lärande. Du behöver inte förbereda dig på något annat sätt än att komma till konferensen med din egna frågor och ett engagemang för att hitta svaren. Efter konferensen räknar vi med att du har skaffat dig nya kunskaper om entreprenörskap och lärande, idéer om projekt och hur dessa kan förverkligas med hjälp av ditt nya nätverk.


Några frågeställningar till inspiration ...​

  • Vad innebär entreprenörskap för individer, organisationer och företag?
  • Hur kan vi omvandla idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter?
  • Öka möjligheterna och fördela riskerna vid samverkan?
  • Kan man samverka med sina konkurrenter?
  • Hur kan samverkan bidra till ökat entreprenörskap?
  • Från samverkansprojekt till framgångsrik verksamhet. Hur?
  • Hur omsätter man egentligen entreprenörskap i skolan? Gör entreprenörskap skolan bättre? Vilka konkreta resultat kan uppnås?
  • Varför ska vi ha entreprenörskap i skolan? Hur kan det vara bra för eleverna?
  • Vilka resultat förväntas av entreprenöriellt lärande?
  • Hur gör skolor när de ska införa entreprenörskap?
  • Hur ska man kunna lyckas med entreprenörskap i skolan?
  • Vad behövs för att arbeta med entreprenöriellt lärande?
  • Finns det något kontroversiellt som hindrar entreprenöriellt lärande?
  • Varför är det så lite beforskat - entreprenöriellt lärande?

Publicerad av: Zara Lindahl

Sidansvarig: Svante Brunåker

Sidan uppdaterades: 2015-04-07

Publicerad av: Zara Lindahl

Sidansvarig: Svante Brunåker

Sidan uppdaterades: 2015-04-07

Högskolan i Gävle | 801 76 Gävle | Telefon 026 - 64 85 00 | Fax 026 - 64 86 86 | © Högskolan i Gävle 2008
Högskolan är miljöcertifierad enligt ISO 14001