Doktorand i didaktik inom projektet STRIM
Forskningsprojektet STRIM söker en doktorand som ska delta i projektet. Här finns mer information om doktorandtjänsten.
Forskningsprojektet STRIM söker en doktorand som ska delta i projektet. Här finns mer information om doktorandtjänsten.
Samhällets digitalisering ändrar förutsättningarna för hur vi arbetar, lär, producerar och konsumerar. Detta innebär nya möjligheter och utmaningar i arbetslivet, inte minst i relation till det lärande som behöver ske och hur förutsättningar för detta skapas. Företag behöver utveckla en digital transformationskapacitet och som en viktig del i detta ändamålsenliga professionella digitala kompetenser på individ- och organisationsnivå, samt en lärandekultur som hjälper företag att förbli digitalt relevanta i en föränderlig omgivning.
Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Högskolan i Gävle utlyser härmed en utbildningsplats på forskarnivå (240 högskolepoäng) med doktorsexamen som slutmål. Den forskarstuderande knyts till examentillståndsområdet Utbildningsvetenskap och antas i forskarutbildningsämnet didaktik.
Ett centralt fokus i doktorandtjänsten är studera förutsättningar, genomförande och effekter av det individuella- och organisatoriska lärande som sker i små- och medelstora företags digitala transformationsprocesser, inklusive det företagsfrämjande systemets roll och funktion i dessa processer. Förutsättningar för detta skapas genom doktorandens deltagande i projektet Strategier för utveckling av hållbar digital transformationskapacitet i SMF (STRIM) som genomförs i samverkan med aktörer i det företagsfrämjande systemet samt små- och medelstora företag i Gävleborgs län. STRIM finansieras av Tillväxtverket och Region Gävleborg (via ERUF), samt Högskolan i Gävle. Doktoranden kommer i projektet att arbeta i en projektgrupp med tvärvetenskaplig sammansättning där även en doktorand i företagsekonomi ingår.
Exempel på möjliga aspekter för doktoranden i didaktik att studera i relation till ovanstående projekt inkluderar: