Gå till eugreenalliance
Sök

Doktorand i didaktik inom projektet STRIM

Forskningsprojektet STRIM söker en doktorand som ska delta i projektet. Här finns mer information om doktorandtjänsten.

Samhällets digitalisering ändrar förutsättningarna för hur vi arbetar, lär, producerar och konsumerar. Detta innebär nya möjligheter och utmaningar i arbetslivet, inte minst i relation till det lärande som behöver ske och hur förutsättningar för detta skapas. Företag behöver utveckla en digital transformationskapacitet och som en viktig del i detta ändamålsenliga professionella digitala kompetenser på individ- och organisationsnivå, samt en lärandekultur som hjälper företag att förbli digitalt relevanta i en föränderlig omgivning.

Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Högskolan i Gävle utlyser härmed en utbildningsplats på forskarnivå (240 högskolepoäng) med doktorsexamen som slutmål. Den forskarstuderande knyts till examentillståndsområdet Utbildningsvetenskap och antas i forskarutbildningsämnet didaktik.

Ett centralt fokus i doktorandtjänsten är studera förutsättningar, genomförande och effekter av det individuella- och organisatoriska lärande som sker i små- och medel­stora företags digitala transformationsprocesser, inklusive det företagsfrämjande systemets roll och funktion i dessa processer. Förutsättningar för detta skapas genom doktorandens deltagande i projektet Strategier för utveckling av hållbar digital transformationskapacitet i SMF (STRIM) som genomförs i samverkan med aktörer i det företagsfrämjande systemet samt små- och medelstora företag i Gävleborgs län. STRIM finansieras av Tillväxtverket och Region Gävleborg (via ERUF), samt Högskolan i Gävle. Doktoranden kommer i projektet att arbeta i en projektgrupp med tvärvetenskaplig sammansättning där även en doktorand i företagsekonomi ingår.

Exempel på möjliga aspekter för doktoranden i didaktik att studera i relation till ovanstående projekt inkluderar:

  • Vad som fokuseras som innehåll för lärande och varför
  • Relationen mellan teknikutveckling, lärandebehov och lärandets förutsättningar och former
  • Teknologiers roll och användning i olika lärandeprocesser
  • Hur innehåll och förutsättningar för professionell digital kompetens identifieras, skapas, värderas och upprätthålls
  • Tillvaratagande och effekter av det individuella och organisatoriska lärandet
  • På vilka sätt och varför individuellt och organisatoriskt lärande påverkar företags möjligheter till verksamhetsutveckling, konkurrensfördelar och värdeskapande

Finansiärer

Logga Tillväxtverket
Logga Region Gävleborg
Publicerad av: Camilla Haglund Sidansvarig: Sara Perttunen Sundberg Sidan uppdaterades: 2023-06-02
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)