Klimatförändringarna är mänsklighetens största berättelse...

Dagarna innan den stora klimatkonferensen i Paris bjuder Högskolan i Gävle in till ett kunskapsmöte om några av vår tids största frågor, miljön och klimatförändringarna.


Forskare från fyra kontinenter

Under två dagar, 26-27 november,  arrangeras konferensen, "Consuming the Environment- miljökommunikation och berättelser om framtiden".

Initiativet kommer från högskolans avdelning för humaniora som vill belysa miljökommunikation och miljöfrågor från olika perspektiv. Kom och lyssna till när forskare från fyra kontinenter diskuterar ämnet.

- Vi bjuder in humanister, naturvetare, tekniker, hälsomänniskor, lekmän, alla som är intresserade, säger arrangören Eva Åsén Ekstrand, universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

- Eftersom detta är en fråga som angår alla kan den varken isoleras till experter inom miljö- och klimatforskningen, eller till politikerna, den angår alla! Det är vår tids stora fråga som alla måste förhålla sig till.

Media har haft svårt

Eva konstaterar att media haft svårt att fånga frågan. Den så kallade medielogiken styr. Långsamma förändringsprocesser, om sånt som inte sker i vår direkta närhet eller komplexa skeenden som inte kan beskrivas på ett enkelt och begripligt sätt, är svårt att anpassa till den journalistiska formen. Nyhetsmedierna vill ha aktuella och snabba nyheter.

- Här gör journalisterna halt, den journalistiska formen kan inte kanalisera hela den här frågan, den är för komplex.

 - Samtidigt är journalistiken den möjlighet man har att väcka en fråga i offentligheten. Det är vår ingång.

Inspirationen

Inspirationen är The Guardians avgående chefredaktörs halvårslånga kampanj, "Keep it in the Ground".

- Han satte igång en halvårslång kampanj - Keep it in the Ground, det vill säga oljan och kolet.

Det handlar inte bara om att bilda opinion och kräva att politikerna skall fatta de rätta besluten utan också om att deras väljare skall gå med på de besluten eftersom det kommer att leda till en omställning av vårt sätt att leva.

- Här står också västvärlden och vår livsstil mot resten av världen, en växande medelklass i Kina och Indien vill nu ha bilar och allt annat som vi haft, för att nämna något. Den problematiken är gigantisk.

Nya berättelser

- Hur kan ett globalt problem upplevas lokalt? En återkommande fråga i konferensen är hur låsta tankemönster ska brytas upp och vilka nya berättelser som behövs. Vad är det för kunskaper som saknas?

Den första dagen består av en serie korta föredrag. Den andra dagen presenterar och diskuterar forskare från olika hörn i världen sina forskningsprojekt. Intresserade är välkomna att sitta med under seminarierna,

- Det blir två spännande dagar, ett möte mellan människor från olika kunskapsområden.


Läs mer & anmäl dig till konferensen här!


Tid: 26-27 november
Plats: Högskolan i Gävle


För mer information, v v kontakta:
Eva Åsén Ekstrand, universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Gävle
Telefon: 026-64 85 88, 070-180 81 93 
E-post: eva.ekstrand@hig.se


Text: Douglas Öhrbom 

Publicerad av: Veronica Liljeroth Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2016-02-25
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)