Nöjda studenter på Tekniskt basår i samverkan har avslutat sin första termin

Höstterminen har nått sitt slut och därmed har också Tekniskt basår i samverkan, förkortat TBiS, avklarat sin premiärtermin. TBiS är ett projekt skapat i syfte att öka tillgängligheten och möjligheten till högre tekniska studier i Gävleborgs län samt skapa samarbete mellan länets kommuner och Högskolan i Gävle när det gäller utbildningen tekniskt basår.

Utbildningen ges som modifierad distansutbildning och är helt unik i landet. Genom att låta studenterna genomföra utbildningen på andra orter än campusstaden breddar Högskolan sina utbildnings- och rekryteringsmöjligheter samtidigt som kommunerna får fler examinerade lokalt. Detta innebär att det växande behov av människor med högre utbildning inom teknik- och ingenjörsutbildning i regionerna på sikt också kan bli tillgodosett.

En smidig ingång till högre utbildning

Men det är inte bara den lokala kompetensförsörjningen som utmärker TBiS. Ett basår anordnat lokalt erbjuder också smidigare ingångar till högre studier och kanske framförallt – större möjlighet för studenten att erhålla individuella studieupplägg. Ellinor Anderström, som läser det tekniska basåret i Hudiksvall via den kommunala vuxenutbildningen, menar att det bästa med utbildningen är handledningen studenterna erbjuds lokalt.

– Eftersom vi får föreläsningar från HiG och även lektioner i skolan så blir det som dubbel undervisning. Är det något man inte riktigt förstår på föreläsningarna så kan lärarna på skolan fördjupa sig mer och lägga mer tid på att förklara annorlunda, säger hon.

Stöd och support på plats i kommunen

Studenterna på TBiS undervisas alltså på kommunernas lärcentra. Dels med hjälp av digital undervisning, det vill säga inspelade föreläsningar från Högskolan och dels med fysiska lektioner. Studenterna har alltid stöd och support på plats i kommunen. De obligatoriska laborationerna som ingår i programmet sker dock på campus i Gävle. Detta upplägg har visat sig mycket uppskattat. Kim Ödeving läser det tekniska basåret i Hudiksvall via Högskolan och har sen tidigare erfarenhet av att läsa kurser på distans, men föredrar TBiS koncept:

– Även om att läsa på distans var bra det också så finns det ingenting som slår att ha en fysisk lärare som har genomgångar och som finns att fråga direkt på plats, för mig är det lättare att lära sig och förstå, säger hon.

Två vägar in

För den som är intresserad av att studera på TBiS finns det alltså två vägar in. Det ena alternativet är att läsa kurserna via kommunen. Det är ett mycket givande alternativ för den som av olika anledningar vill bredda sin tekniska kompetens. För den som mer specifikt har ingenjörsdrömmar är Högskolan i Gävle rätt ingång in i utbildningen. Genom att välja Högskolan som huvudman får studenten per automatik också en reserverad plats på någon av Högskolan i Gävles olika högskoleingenjörsprogram. Men oavsett vilken ingång studenten väljer bedrivs studierna gemensamt i klass då själva undervisningen är ett samverkansarbete mellan högskolans lärare och kommunala lärare, någonting studenten Ulrica Segerbrand uppskattar mycket.

– Att få plugga ihop med en klass är så himla mycket bättre än att plugga på distans, som var min första plan. Gemenskapen känns väldigt viktig för att kunna hålla sig motiverad att fortsätta plugga, säger Ulrica.

Fullt etablerat efter projektets slut

Projektets målsättning är att kunna skapa en långsiktig modell för hur Högskola och vuxenutbildningar kan samverka och samarbeta om att erbjuda utbildningen Tekniskt basår med flexibelt upplägg. Förutom Högskolan i Gävle kan studenterna välja att studera i Hudiksvall, Ljusdal, Sandviken och Bollnäs. TBiS pågår som projekt fram till september 2018. Efter det är tanken att det lokala basåret ska vara fullt etablerat i det ordinarie utbildningsutbudet.

Text: Bonnie Zell

Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2018-02-01
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)