Polisen och gymnasieelever prövar VR i Högskolans Digital Learning Lab

2018-06-01 

Samarbeten mellan Högskolan och en mångfald av aktörer utanför Högskolan, är här väldigt viktigt för alla parter, säger Göran Fransson, en av lärarna från Högskolan som medverkade denna dag.

Högskolans VR-lab får besök av polisen och gymnasielever

Hur VR kan hjälpa polisen

Förmiddagen den 1 juni kom 10 personer från polisens IT-enhet i Region Mitt på besök och provade på Virtual reality och diskuterade möjligheter med att använda ny teknologi inom polisen.

-Vårt intresse närmast är kopplat till hur poliser i ledningscentraler skall kunna hantera stora mängder information som kommer via ljud och bild via ett flertal olika system, säger Mikael Larsson, chef för IT-enheten.

Utbildningar av operatörer

Han tänker sig att utbildningar av operatörer i ledningscentraler skulle kunna göras i mer kvalificerade fiktiva miljöer där man kopplar samman spelade scenarier med autentiska filmade riktiga ingripanden.

- Det skulle ge en mer dynamisk utbildning där ”spelledare” ändrar förutsättningar under övningars gång.

Under träffen samtalade man även om polisens utmaningar i att hantera ny teknik och utbildningar kring detta.

- Vi vill se om detta ger oss bättre möjligheter att och att prioritera rätt när det gäller att hantera mer komplex information, säger Mikael Larsson.

Gymnasieeleverna fick nästan köras ut

På eftermiddagen kom ett 20-tal elever från Samhällsprogrammet åk 1 Bessemerskolan i Sandviken och prövade på Virtual reality. Ingen av eleverna hade testat denna teknik förut och aktiviteten var hög.

Wow

Bland kommentarer om användningen hördes bland annat ”As coolt”, ”roligt”, ”Wow”. Kommentarer vid utforskandet av Google Earth VR :”HÄR ÄR MITT HUS!”. ”Tänk om man kunde gå in i huset.” ”Kan detta kopplas ihop med Google Street view?”

-Användandet av digitala verktyg måste ju ha ett mål och syfte och underlätta undervisning och lärande. Det är det som är utmaningen att få till och det som är spännande, säger Rebekka Markström lärare i Svenska och engelska på Bessemerskolan.

Hon menar att om vi skall få till en reell digital utveckling måste lärarna ha stöd av skolledningarna, något som hon själv verkligen säger sig ha.

Viktigt samarbete

- Samarbeten mellan Högskolan och en mångfald av aktörer utanför Högskolan, inte då bara lärare, är väldigt viktigt för alla parter, säger Göran Fransson, en av lärarna från högskolan som medverkade denna dag.

Hur det gick för eleverna? Till sist fick de sista nästan köras ut ur lokalerna....

Kontakt

För mer information, v v kontakta:
Göran Fransson, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle
Telefon: 026-64 86 39, 070-321 29 09
E-post:
goran.fransson@hig.se

 

Text: Douglas Öhrbom
Foto: Åke Wall

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2018-06-04
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)