Robotar har flyttat in på förskolorna

2018-11-14 

Blinkande, färgglada och lekfulla små robotar hjälper förskolebarn att lära sig programmering. På förskolan Uppfinnaren i Gävle har man riktat in sig på naturvetenskap och teknik och blue bots är ett pedagogiskt verktyg som blivit omåttligt populärt.

Med några knapptryck rör sig blue botsen över pedagogiska mattor som kan ha bokstäver, siffror, geometriska figurer eller andra symboler på sig. När barnen behöver utmanas ytterligare placerar pedagogerna ut hinder på mattorna. Då får barnen programmera robotarna så att de rundar hindren och tar sig fram till rätt figurer.

– Barnen blir förtrogna med vardagsnära teknik för att kunna behärska annan teknik i framtiden. Vi tänker att digitala verktyg är som alla andra verktyg, som penslar, papper och pennor, när vi har ett pedagogiskt syfte. Allt vi gör kopplar vi till läroplaner, handlingsplaner och teman som vi har, säger Kristin Engvall, förskollärare och digital utvecklingsledare på Uppfinnaren.

Alla förskolor i kommunerna Gävle och Älvkarleby har genom samarbete med Teknikerjakten och Högskolan i Gävle nu tillgång till blue bots. Intresset för de små robotarna har varit överväldigande.

– Det har verkligen slagit igenom. Det är enkelt att komma i gång med, barnen lär sig att styra föremål, positionsbenämning och att tänka i steg, säger Jan Grenholm, lärare på Högskolan i Gävle där han också jobbar med teknik och blue bots inom Högskolans förskollärarprogram.

På förskolan Uppfinnaren är många olika typer av tekniska verktyg ett naturligt inslag i lärandemiljön. Brev med QR-koder som ger barnen olika uppdrag och en green screen som gör att de kan projicera fram fantasifulla bilder och miljöer gör att barnen genom lek blir nyfikna på teknik.

– Det viktigaste är att det ska vara lustfyllt och meningsfullt för barnen. Om vi sår frön som sedan får gro kan vi skapa till exempel ingenjörer, konstruktörer och bagare där man kan behöva algoritmiskt tänkande, säger Kristin Engvall.

Finns det inte en risk att det blir för mycket fokus på teknik och skärmar och för lite leka med ”vanliga leksaker”?

– Vi använder förstås penna och papper och leker med tågbanor till exempel också, men tekniken är ett komplement där de också får träna på att samarbeta och öva turtagning. Den största vinsten är att de tränar problemlösning och tillsammans kommer fram till en lösning hur de ska komma dit de vill. I vårt samhälle i dag finns teknik överallt och vi vill ge barnen en grundläggande färdighet som bidrar till eftertanke, säger Kristin Engvall.

Teknikerjakten är ett projekt som finansieras genom Ljungbergsfonden. Syftet är att stärka intresset för naturvetenskap och teknik. Vill du läsa mer om projektet?

För mer information, kontakta:

Magnus Lemoine
Projektledare Teknikerjakten
Mobil: 073-070 89 02
E-post: men@hig.se

Text: Anna Sällberg

Foto: Kristin Engvall

Citat från förskolebarn som använt blue bots:

”Man styr en robot vart den ska åka.”

”Jag bestämmer var roboten ska åka, först höger, sedan vänster, sedan två steg framåt.”

”Vi brukar leka robot, då talar vi om för varandra vad du ska göra.”

”Fruktsallad är robot, nej jag menar problamera. Man gör en sak i taget.”

”Jag kan programmera så att roboten dansar.”

”Man kan programmera en kompis att stå på tå och krypa under en stol.”

Publicerad av: Anna Sällberg Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2018-11-16
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)