Nu ska första kullen med folkhälsostrateger för hållbar utveckling pröva sina vingar

2019-06-03 

En kombination av kunskap inom folkhälsa, biologi och hållbar utveckling ska göra studenterna som läser till folkhälsostrateger vid Högskolan i Gävle unika på arbetsmarknaden. De utbildas för att kunna jobba strategiskt med att främja folkhälsa genom att verka för en hållbar livsmiljö.

Jenny Ahlstedt, Lovisa Svedin och Jonathan Kumi. Studenter som läst Folkhälsostrateg för hållbar utveckling.

Jonathan Kumi, Jenny Ahlstedt och Lovisa Svedin.

För tre år sedan startade Högskolan programmet Folkhälsostrateg för hållbar utveckling. Syftet var att möta det ökande behovet av kunskap inom folkhälsofrågor kopplat till social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Nu tar 24 studenter examen och de är de första som läst programmet.

– Jag tycker att kombinationen av folkhälsa och biologi är jättebra. Och att det handlar om att tänka steget före. Nu förstår jag hur till exempel Region Gävleborg arbetar. Tidigare kanske man inte förstod varför de gör vissa insatser, men nu vet man att det är för att de jobbar förebyggande innan problemen uppstår, säger Lovisa Svedin.

Folkhälsa och biologi kombineras

Den största delen av utbildningen består av kurser i folkhälsovetenskap. Men biologi utgör också en del i programmet. Syftet med det är att studenterna ska förstå hur allting hänger ihop, till exempel hur vår påverkan på naturen får konsekvenser för klimatet.

– Innan jag började läsa utbildningen visste jag inte så mycket om hållbar utveckling. Men det har varit jättekul att biologi är en sådan stor del. Kopplingen mellan folkhälsa och miljö gjorde att jag ville läsa programmet, säger Jenny Ahlstedt.

Fokus i kurserna inom folkhälsovetenskap ligger på hälsofrämjande arbete och hur vi kan utveckla ett hållbart samhälle på befolknings- och gruppnivå.

– Det är en väldigt bred utbildning. Jag valde den eftersom jag gillar folkhälsa men jag vill inte jobba på individnivå. När jag hittade det här programmet kändes det perfekt för mig, säger Jonathan Kumi.

Bodil Zacharoff, som varit utbildningsledare och var med och byggde upp programmet, tycker att det har varit spännande att genomföra en utbildning som har sitt ursprung i två olika vetenskapliga discipliner – i det här fallet både naturvetenskap och samhällsvetenskap.

– Vi är mycket glada över att ha fått starta den här unika utbildningen som tar upp frågor som är angelägna för framtiden. Studenterna har varit engagerade och framåt och deras synpunkter har tillfört mycket, säger hon.

En bred arbetsmarknad väntar

Efter utbildningen har studenterna möjlighet att jobba inom privat eller offentlig sektor, i både stad och på landsbygd och både nationellt och internationellt.

– Jag vill absolut inte sitta på ett kontor. Jag älskar inriktningen mot hållbar utveckling och jag vill rikta in mig på miljön. Jag vill gärna göra förändring och bidra med något också, säger Jenny Ahlstedt med ett leende.

Under utbildningen har studenterna fått ha en del kontakt med arbetslivet för att kunna knyta kontakter för framtiden. Till exempel har de haft fältstudier under fem veckor och då fått vara på ett företag och utforma en hållbarhetsplan.

– De veckorna betydde jättemycket. Jag tror att många arbetsplatser har ett behov av att tänka mer kring hållbarhet, men de vet inte hur de ska göra, säger Jonathan Kumi.

"Mer strategiskt tänkande"

Framtida arbetsuppgifter för studenterna kan vara att tillsammans med andra yrkesgrupper organisera och driva ett långsiktigt och hälsofrämjande arbete med fokus på hållbarhet.

– Ett flertal av studenterna har redan fått arbete. Vi räknar med att de här studenterna kommer att befinna sig på en arbetsmarknad där de arbetar strategiskt med att utveckla hälso- och hållbarhetsfrågor, till exempel inom företag, kommuner, regioner och länsstyrelser, säger Bodil Zacharoff.

Det finns även möjlighet att läsa vidare och ta en magister eller master inom till exempel miljö eller folkhälsa vid andra lärosäten.

– Den här utbildningen har gjort att jag har blivit mycket mer strategiskt tänkande och jag ser saker på ett helt annat sätt. Jag tror verkligen att vår kunskap behövs i arbetslivet, säger Lovisa Svedin.

Text och foto: Anna Sällberg

Kontakt

Maria Savela, utbildningsledare

Telefon: 070-492 90 60

E-post: maria.savela@hig.se

Publicerad av: Anna Sällberg Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2019-06-11
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)