Elbil mer förmånligt med nya regler – ny webbsida förenklar bilköp

2021-05-04 

Det är en utmaning att få en bra överblick över kostnader för den som vill köpa ny bil idag.

Forskare på Högskolan i Gävle har därför tagit fram en webbsida där man kan beräkna totalkostnader både för leasingbilar och bilar som är köpta på privatmarknaden.

Elbil som laddas

1 april i år nya Bonus Malus regler som gör det mer fördelaktigt att välja en elbil.

För drygt tre år sedan infördes bonus/malus-systemet för bilar, där fordon med mindre klimatpåverkan premieras (bonus), medan bilar som har större klimatpåverkan får en särskild straffskatt (malus) under tre års tid. I april gjordes reglerna om så att elbilsbonusen höjdes, medan reglerna för laddhybrider blev tuffare, och skatten för bilar med förbränningsmotorer höjdes.

Ny sida med räknemodell

Peder Zandén Kjellén, forskare inom hållbara transporter på Högskolan i Gävle, har tidigare publicerat en räknemodell i excelformat där man själv kan beräkna total ägandekostnad beroende på hur mycket och hur länge man har tänkt använda en ny bil. För att göra räknemodellen mer användarvänlig har Högskolan nu utvecklat en onlinevariant som går att använda fritt.

Till bilkostnadskalkylen - jämför bilmodeller utifrån kostnader, utsläpp och drivmedel

- Miljön är det starkaste argumentet för att välja elbil, medan räckvidd och brist på laddinfrastruktur är vanliga argument mot elbilen. I praktiken väljer dock de flesta bil efter plånboken. Det finns många parametrar att ta hänsyn till vid bilköp, därför kan det vara svårt att beräkna alla kostnader och jämföra utfall för olika bilmodeller. Därför är verktyget viktigt, att vid ett nybilsköp belysa att det bästa för plånboken är att välja elbil, säger Peder Zandén Kjellén.

"Leasing ger fler bilar på marknaden"

- Det allra bästa för miljön, och ofta plånboken, är att inte äga en bil alls och att istället hyra bil när man verkligen behöver. Om man måste köpa en bil så är elbilar absolut bäst för miljön och nu har det blivit ännu mer förmånligt att köpa en elbil med de nya subventionsreglerna, fortsätter Peder Zandén Kjellén.

Nytt är också att det går att göra motsvarande beräkning för leasing av bilar på sajten. Idag står företagsbilar för 60 procent av den svenska nybilsmarknaden, och det är vanligt att företag leasar sina bilar. För privatpersoner står leasing för en tredjedel av nybilsregistreringarna.

- Ur ett miljöperspektiv så bör man äga nya bilar så länge som möjligt. Leasing bygger oftast på att man byter bil var tredje år vilket ökar miljöpåverkan då leasing leder till fler bilar på marknaden. Om leasing ändå är den lösning man behöver välja så kan man använda sajten och få en överblick vad gäller ekonomi under leasingperioden, säger Peder Zandén Kjellén.

Kontakt:
Peder Zandén Kjellén, forskare inom hållbara transporter Högskolan i Gävle, 072 252 07 52
Anders Munck, pressansvarig Högskolan i Gävle, 070 794 65 23

Fakta:

I Sverige är idag den vanligaste elbilen laddhybrid. Bonus Malus systemet har fått viss kritik för att uppmuntrar köp av bilar som inte är helt utsläppsfria.
Därför kom det 1 april i år nya Bonus Malus regler som gör det mer fördelaktigt att välja klimatsmart.
För rena elbilar får man nu 10 000 kronor extra i bonus. För utsläppsfria fordon (hel-el och vätgas) medför detta att bonusen stiger från 60 000 kronor till 70 000 kronor.

Laddhybrider kan inte längre få mer än 45 000 kr i bonus och vissa modeller är inte längre berättigade till någon bonus alls. (anm: för de bästa laddhybriderna innebär det 10 000 kr mindre i bonus)

Man har även förstärkt Malusdelen. Som ett exempel innebär de nya reglerna en extra skatt på ca 6 000 kr för en Volvo S90 (bensin) över 3 år.

Mer detaljerad info om de nya Bonus Malus reglerna finns på Transportstyrelsens hemsida.

RATT-X projektet

Räknemodellen ingår i projektet RATT-X,vars syfte är att genom kunskapsutveckling och samverkan stärka det regionala näringslivet i utvecklingen av koldioxidsnål teknik för vägtransporter och bidra till att Gävleborgs län blir en fossilfri transportregion till år 2030. Finansiärer är Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Gävleborg och Högskolan i Gävle.

Här finns mer information om projektet.

Publicerad av: Anders Munck Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2021-05-04
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)