Niklas Humble har tidigare utvecklat spel för grundskolelever med syfte att väcka deras intresse för programmering. Nu leder han en utvecklingsgrupp bestående av tre forskare från Högskolan i Gävle och Mittuniversitetet som arbetar med ett nytt spel, den här gången med målgruppen studenter i inledningen av sina studier.
Avhopp stor utmaning
En av de största utmaningarna för programmeringsutbildningar är få studenterna att fortsätta plugga och slutföra studierna. Många upplever att det finns en tröskel för att komma igång med programmering. Det gäller bland annat kvinnliga studenter.
– Matematikintresserade killar brukar söka de här utbildningarna och klara det bra, men arbetsmarknaden vill ha mer arbetskraft och däribland fler kvinnor och personer med olika bakgrunder och intressen. För att inte tappa dem behöver vi hitta fler vägar till lärandet och spel är en bra brygga in till programmering, säger Niklas Humble.
Det nya spelet har arbetsnamnet ”Rubberduck debugging” efter en känd problemlösningsmetod bland programmerare.
– Det är vanligt för programmerare att bolla problem med kollegor när man kör fast. Men om ingen kollega finns tillgänglig så är tanken att man ska kunna prata med en gummianka på skrivbordet i stället. Det är en bra metod för att komma vidare när man har fastnat, säger Niklas Humble.
Retroinspirerad grafik
Den första prototypen av spelet ska vara klar till sommaren och förhoppningen är att det då ska kunna testas av programmeringsstudenter.
Grafiken blir enkel, och troligen retroinspirerad, precis som det spel Niklas tidigare utvecklat för högstadieungdomar. Men medan det förra spelet hade drag av klassikern Zelda i både grafik och hur man interagerar så är det nya spelet även inspirerat av klassiker såsom Mega Man och Monkey Island.
– När du interagerar med spelet så ska det kännas flytande. Introduktionen är en del av spelet och där ska man förstå direkt hur man gör utan att behöva läsa en textruta, likt hur Mega Man X var uppbyggt under tidigt 90-tal, säger Niklas Humble.
Spelet kommer att gå ut på att hjälpa fiktiva personer med att lösa fel i befintlig programmeringskod - det som titeln refererar till med ”debugging”.
– Lärarna ska kunna hänvisa till spelet, men det blir inte obligatoriskt i undervisningen. De ska kunna skicka en länk till studenterna och be dem spela igenom det som ett sätt att få grunderna i programmering. Det är ofta vid den här tröskeln många studenter fastnar. Målet är att färre ska hoppa av och missa tentor, och det gäller både tjejer och killar, säger Niklas Humble.