Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

2013-12-06


Vem behöver grädde och socker när kaffet är miljömärkt?

Hur gott smakar det här kaffet? Svaret kan bero på om du tror att kaffet är miljömärkt, visar en ny studie.

I en artikel skriven av en forskargrupp vid Högskolan i Gävle, publicerad i den vetenskapliga tidsskriften PLOS One och kommenterad i många större dagstidningar, t. ex. Los Angeles Times och Daily Mail, utreds fenomenet.

Berätta mer, Patrik Sörqvist, lektor, docent i miljöpsykologi, vid Högskolan i Gävle:

Vilken forskning ligger till grund för artikeln?
Vi har genomfört tre experiment där vi låtit deltagare smaka på
kaffe och rapportera hur mycket de skulle vara beredda att betala för
kaffet och hur väl de tycker att kaffet smakar.

Vad är det ni upptäckt?
Deltagarna tycker att kaffet smakar bättre om de tror att det är
ekologiskt märkt. Det verkar som om märkningen förvränger
smakupplevelsen.

Vad betyder det att bli omskriven i Los Angeles Times och andra internationella dagstidningar?
Det är roligt att forskningen vid Högskolan i Gävle uppmärksammas. Vi strävar hela tiden efter att få uppmärksamhet för den forskning vi bedriver.

Vilka är inblandade?
Det är många inblandade, från vårt eget lärosäte och från andra, vilket är extra roligt.

Miljöpsykologerna Mattias Holmgren, Andreas Haga, Anatole Nöstl och jag själv (Patrik Sörqvist). Linda Langeborg vid avdelningen för socialt arbete och psykologi. Jonas Kågström vid avdelningen för ekonomi. Och så Daniel Hedblom, University of Chicago.

Jag tycker att artikeln är ett bra exempel på ett lyckat samarbete.


Artikeln i PLOS One

Artikel Los Angeles Times
Artikel Daily Mail

För mer information, v v kontakta:

Patrik Sörqvist, lektor, docent i miljöpsykologi, Akademin för teknik och miljö
Telefon: 026- 64 85 42  
Mobil: 073-658 72 03




Text: Douglas Öhrbom

Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2016-02-01
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)