– Jag har en inre drift att jag vill fördjupa mig i de här frågorna. För jag kan inte sluta ställa frågor kring vad som sker i samhället i dag, säger han.
I tidningen kan du även läsa om processdrama som handlar om att rollspel i undervisningen kan ge elever en fördjupad inlärning och du får följa med till ett av Högskolans laboratorium där Hans Richter och Nisse Larson visar en nya metod som mäter synstress.
Verktyg vid livskriser
Hur hanterar vi kriser? Den frågan har Fereshteh Ahmadi, professor i sociologi, fördjupat sig i. Hon sammanställer nu copingstrategier från hela världen för att visa vilka verktyg personer som upplever livskriser kan använda sig av.
– Människans psyke är mycket komplicerat. Du behöver till exempel inte vara religiös för att ta hjälp av religionen vid kris. När jag frågade en ateist en gång vad som hjälpte den personen fick jag svaret: ”Jag ber”. Och åt andra hållet intervjuade jag en gång en diakon som inte använde kyrkan som strategi, utan i stället vände sig till naturen, säger Fereshteh Ahmadi och pekar på att det ofta kan vara det mest oväntade som hjälper en person.
Micro:bits i grundskolan
Är du nyfiken på programmering så kan du ta del av Nynässkolans satsning där elever nu får lära sig att koda med hjälp av micro:bits som är små programmerbara kretskort.
Det här är en del av innehållet i tidningen. Har du tips på innehåll kan du alltid kontakta tidningens redaktör Anna Sällberg, anna.sallberg@hig.se.