Gå till eugreenalliance
Sök

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Högskolans arbete för hållbara utbildningar vann förstapriset i USA

2018-08-29 

Högskolan i Gävle fortsätter att vara fokuserad på arbete som bidrar till en blomstrande, rättvis och ekologiskt hälsosam värld, säger Meghan Fay Zahniser, direktör för Föreningen för framsteg för hållbarhet i högre utbildning (AASHE), i USA.

Kaisu Sammalisto och Rodrigo Lozano

Kaisu Sammalisto och Rodrigo Lozano

- AASHE, är en ledande organisation för att implementera hållbarhet i den högre utbildningen i USA. Vi nu har blivit utvalda för det vi gör här i Gävle, detta är ett väldigt fint erkännande och en stor uppmuntran i vårt fortsatta arbete, säger Rodrigo Lozano, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.

Det nu prisade arbetet med att länka Högskolans kompetens inom hållbarhet till hur man faktiskt ska kunna lära ut den, startades för många år sedan av Kaisu Sammalisto, tidigare vicerektor för hållbar utveckling vid Högskolan i Gävle, och Rodrigo Lozano, tillsammans med kollegor från Belgien, Kanada, USA och Mexiko.

- Vi har destillerat alla kompetenser inom hållbarhet och sedan har vi diskuterat vilket av de pedagogiska arbetssätten som är mest lämpad för var och en av kompetenserna. Detta har aldrig gjorts systematiskt och inte på det sätt vi föreslår, säger Rodrigo Lozano.

Han menar att alla idag pratar om hållbarhetsmålen men att ingen vet hur man överför dessa kompetenser till studenterna och att hållbarhetsmålen inte heller relaterar till det som en högskola gör.

- Målen behöver modifieras så att de passar våra aktiviteter och då kommer våra aktiviteter indirekt att bidra till att uppfylla dessa mål, säger Rodrigo Lozano.

- Vi måste utbilda studenterna och ge dem möjligheter att bättre förstå att deras beslut som studenter och senare som professionella har en inverkan på hållbarhet, till exempel på miljön och på världens klimat, säger Kaisu Sammalisto.


Den vinnande artikeln: "Connecting Competences and Pedagogical Approaches for Sustainable Development in Higher Education: A Literature Review and Framework Proposal"

http://www.aashe.org/

 

För mer information, kontakta:
Rodrigo Lozano, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle
Tel: 073-461 83 56
E-post: rodrigo.lozano@hig.se

Kaisu Sammalisto, universitetslektor i industriell ekonomi, tidigare vicerektor för hållbar utveckling vid Högskolan i Gävle
Tel: 070-608 13 33
E-post: kaisu.sammalisto@hig.se

 

 

Text: Douglas Öhrbom
Foto:
Anna Sällberg

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2018-08-29
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)