I kursen utgår studenterna ifrån nyhetsartiklar där de får leta efter problem som de tycker känns relevanta i samhället i dag. Sedan får de diskutera ämnena och välja var sitt problem att gestalta med hjälp av design.
– Då ska de sätta sig in i den personen som har det problemet och visualisera känslan som problemet medför. Problemen hamnar ofta inom social hållbarhet, säger Annika Viding.
Problem som har gestaltats i år är till exempel spelreklam, sexistiska barnkläder, jobbstress och sopberget som blir efter elektronik som mobiltelefoner.
– Mycket i samhället i dag handlar om att lösa problem med hjälp av design. Men här får vi jobba på ett nytt sätt och i stället påvisa problem på ett visuellt sätt genom kritisk design, säger studenten Ludvig Djerf.
Köper varor på grund av märket
Han har skapat en fotboja som symboliserar att vi ofta styrs av att köpa märkesprylar i stället för att styras av våra värderingar.
– Vi strävar efter att bygga upp ett personligt varumärke med våra kläder. Det blir väldigt ytligt och problematiskt. I dag kan modeindustrin lyckas sätta sina märken på nästan vad som helst och folk köper det, säger han.
Ludvig Djerf nämner ett populärt skatemärke som börjat sälja alltfler produkter och även lyckats sälja en tegelsten utan syfte med sitt märke på för 8 000 kronor.
– Många köper varor på grund av märket. Jag har gjort en fotboja som fungerar som en accessoar samtidigt som det blir metaforiskt att man släpar runt på en tyngd, för den väger 7 kilo. Människor i dag vill visa att de äger produkter med ett visst märke för att visa att man är viktig och relevant, säger han.