Utifrån temat likvärdighet lyfte Ylva Fältholm fram vilka utmaningar hon ser.
– Det är ett viktigt begrepp och jag tänker att en intressant utmaning ur ett forskningsperspektiv är hur begreppet likvärdighet definieras. Det är också intressant hur praktiknära forskning kan påverka likvärdighetsarbetet i vardagen, samt hur digitaliseringen påverkar förutsättningarna för likvärdighet.
"Lyssna mer på våra rektorer"
Under förmiddagen föreläste Per Kornhall, doktor i systematisk botanik, författare och skoldebattör. Han har arbetat som gymnasielektor i biologi och kemi och har till exempel jobbat på Vasaskolan i Gävle.
– Alla barn har rätt till en likvärdig skola och det ställer krav på verksamheterna. Ingen som jobbar inom skolan vill medvetet ge någon en sämre utbildning, utan det är så inbyggt hos alla att ge barn en så bra utbildning som möjligt. Men det behövs gemensamma system för alla och där menar jag att verksamheter som RucX har stor betydelse, sa han.
Till exempel nämnde han att målinriktad ledning och mer samarbete kring undervisning är viktigt.
– Jag har jobbat med olika skolhuvudmän och den kanske viktigaste observationen jag gjort när det handlar om att utveckla skolan i dag är att vi behöver lyssna mer på våra rektorer. Rektorer borde ses mycket mer som en resurs för förvaltningarnas arbete och det behövs mer kollegialt lärande mellan rektorer.