Gå till eugreenalliance
Sök

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Klimakteriekärringar och surgubbar – osynliga äldre framställs ofta som stereotyper

2021-05-31 

Äldre personer kan tillspetsat beskrivas som osynliga i medierna. När de förekommer är det ofta i form av stereotyper som klimakteriekärring, tant och kulturtant, som den evige virile hjälten eller surgubben. Karin Lövgren forskar om åldrande och om hur äldre kvinnor och män skildras i skönlitteratur, medier och i reklam.

Karin Lövgren. Foto: Marie Hägg Zetterlund

Karin Lövgren. Foto: Marie Hägg Zetterlund

Äldre personer är underrepresenterade i medier, i förhållande till sin andel i befolkningen. I sin forskning har Karin Lövgren under lång tid fokuserat på kvinnors åldrande, klimakteriet och hur äldre kvinnor framställs i populärkultur.

I ett nytt EU-projekt där flera länder ingår forskar hon nu om åldrande män och manlighet.

– I populärkultur görs kvinnor generellt äldre tidigare i livsförloppet. Det finns till exempel livsstilsmagasin riktade till kvinnor om hur de kan undvika ålderstecken. Det finns mindre forskning om gamla män och åldrande. I de här projektet använder vi oss av skönlitteratur och reklam och intervjuar äldre män om hur de ser på att åldras som man, säger hon.

Har läst "En man som heter Ove"

Forskarna har intervjuat män i åldrarna 65 år och uppåt, med en äldsta intervjuperson som var 99 år.

– Det är stor skillnad på att vara 60-70 år och att vara över 80-85 år, så därför var det viktigt att få intervjua män i olika delar av livet, säger Karin Lövgren.

En ingång under intervjuerna har varit boken ”En man som heter Ove” som varit en bästsäljare. Den är skriven av Fredrik Backman och handlar om 59-årige Ove som av grannarna i ett radhusområde uppfattas som en vresig ordningsman. Männen som intervjuats i forskningsprojektet har fått läsa boken och diskutera den.

– Det är intressant för vi kan konstatera att det är stor skillnad i hur boken uppfattas. De äldsta männen tyckte inte att boken fångade det som för dem är kopplat till att åldras. De nämnde att boken inte handlar om hälsa, mediciner, nedsatt ork och liknande dimensioner av att åldras.

Gnälligare när du blir äldre?

Karin Lövgren berättar att boken fungerade som en bra språngbräda för livliga diskussioner om att vara eller bli gammal, och inte minst om manlighet.

Bokens huvudperson Ove är en stereotyp – surgubben som innerst inne har ett hjärta av guld – han är händig och kan fixa olika praktiska saker även om han inte är lika bra på att uttrycka känslor.

– Här blev det livliga diskussioner om genus och förändring. Ett tema under intervjudiskussionerna har varit om man blir gnälligare när man blir äldre – och själv förvandlas till en surgubbe som karaktären Ove i boken. Eller om det snarare är så att man törs säga ifrån mer som äldre?

Budskap om att undvika ålderstecken

Karin Lövgren anser att det är tacksamt att använda skönlitteratur, film och reklam som inbjudan till samtal som ingång till forskning. Det finns tydliga skillnader i hur äldre kvinnor och män generellt framställs i populärkultur och medier.

– Många budskap till kvinnor handlar om att undvika ålderstecken, färga sitt grå hår och så vidare. Det handlar om att se yngre ut än du är. Däremot framställs inte män som lika upptagna av sin utseendekropp. Det är intressant i våra intervjuer för där pratar männen själva om sin funktionskropp. Det handlar om värk, prostatan, att behöva gå upp på natten och kissa, begränsad rörlighet, nedsatt syn och hörsel. Jag tycker att det är fint av dem att öppna upp och berätta de sakerna om sina liv.

Text: Anna Sällberg

Kontakt

Karin Lövgren

Telefon: 070-453 65 81

E-post: karin.lovgren@hig.se

Publicerad av: Anna Sällberg Sidansvarig: Veronica Liljeroth Sidan uppdaterades: 2021-05-31
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)