Finansieringen innefattar delstudie 2 i forskningsprojektet Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler (FRAFFÖR). Syftet med studien är att undersöka processer och verksamheter före och efter implementering av nya förskolebyggnader, för att identifiera framgångsfaktorer. Projektet startade 2020 och dess andra delstudie löper över två år, 2022–2023. Det genomförs inom forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer, som är en del av Högskolan i Gävles strategiska forskningsområde Innovativt lärande.
Saknas jämförande studier
I projektet undersöks tre kommuners erfarenheter av framgångsfaktorer för att skapa och använda funktionella förskolelokaler som stöder förskolans utbildningsuppdrag och dagliga verksamhet. Projektet genomförs med bakgrund av att Adda (före detta SKL Kommentus) har arbetat fram ett nytt nationellt funktionsprogram och ramavtal för kommunernas förskolebyggnader.
Det saknas idag jämförande studier av detta slag och studiens resultat kommer därför att vara till nytta för offentliga och privata aktörer vid planering, genomförande och utvärdering av framtida förskolebyggnader.
Verksamma inom ROLE
Forskningsprojektet Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler leds av professor Anneli Frelin och docent Jan Grannäs och genomförs tillsammans med forskarna Annika Elm och Lena O Magnusson. De fyra arbetar alla inom Utbildningsvetenskap på Akademin för utbildning och ekonomi (AUE) och verkar inom forskargruppen ROLE.