Förändringar på biblioteket på grund av coronapandemin

Bibliotekets entrédörrar är låsta för alla som inte har passerkort.

Begränsad service på biblioteket

  • Informationsdisken är bemannad måndag - fredag 11.00 -14.00, 16.00 - 18.00 och lördag 10.00 - 14.00.
  • Telefontid: måndag - fredag 11.00-14.00
  • Vi gör inga gästkonton.
  • Vi gör bara fjärrlån åt anställda och studenter vid Högskolan i Gävle.
  • Bara studenter och personal vid Högskolan i Gävle kan skaffa lånekort och reservera böcker.
  • Begränsad service ute i biblioteket avseende datorer, bokhyllor och skrivare.
Öppettider

Vi har öppet måndag - fredag 8:00 - 18.00, lördag 10.00 - 14.00.

Informationsdisken är bemannad måndag - fredag 11. 00-14.00 , 16.00- 18.00 och lördag 10.00 - 14.00.

Våra e-resurser kommer du åt hemifrån precis som vanligt.

Är Högskolan stängd?

Högskolans lokaler inklusive biblioteket är stängda utom för Högskolan i Gävles studenter och personal med passerkort.

Jag är varken student eller personal vid Högskolan i Gävle

Tyvärr är biblioteket stängt för tillfället för personer utan passerkort till Högskolans lokaler. Ska du lämna tillbaka böcker så gör du det i återlämningsskåpet som står utanför vår östra entrédörr.

För tillfället kan du inte skaffa lånekort eller reservera böcker hos oss.

Är du student vid annat lärosäte än Högskolan i Gävle, och vill göra fjärrlån så föreslår vi att du vänder dig till ditt lärosätes bibliotek eller till närmaste folkbibliotek.

Vad gäller för lån och reservationer av bibliotekets böcker?

Låna böcker

Du kan skicka någon annan att låna böcker åt dig eller hämta reserverade böcker. Den personen ska kunna visa upp både sin egen och din legitimation, och behöver ha passerkort för att komma in.

Återlämning av böcker

Prova först om det går att låna om boken via ditt bibliotekskonto. Antalet omlån är ökat från 4 till 10 om ingen reserverat boken.

Är boken reserverad kan du inte låna om den själv, ta då kontakt med biblioteket, e-post: biblioteket@hig.se, telefon: 026-64 85 48

Någon annan kan lämna tillbaka böckerna åt dig, antingen i biblioteket eller i vårt återlämningsskåp som finns utanför vår östra entrédörr.

Skicka boken via post till oss, på postadress: Högskolan i Gävle, Biblioteket, 801 76 Gävle.

Förseningsavgifter

Från och med 2020-11-18 blir det inga avgifter för försenade böcker, men avgifter som uppstått före det datumet finns kvar tills de betalas.

Väntar du på en bok som du reserverat?
Det kan ta längre tid än väntat innan du får din reserverade bok, på grund av att böcker inte kan lämnas tillbaka i tid, men din reservation ligger kvar tills du får boken eller säger till att du inte längre behöver den.

Jag vill göra ett fjärrlån

Obs! För tillfället gör vi bara fjärrlån åt anställda och studenter vid Högskolan i Gävle.

Är du student på annat lärosäte så föreslår vi att du vänder dig till ditt lärosätes bibliotek eller närmaste folkbibliotek.

Om du behöver böcker som vi inte har så kan du beställa fjärrlån från andra bibliotek i Sverige precis som vanligt och hämta böckerna när biblioteket är bemannat. Men det kan bli problem att få tag på vissa böcker och leveranser kan ta längre tid då en del bibliotek i Sverige har stängt eller har minskad kapacitet. Inga lån från utländska bibliotek kan göras för tillfället.

Det går bra att beställa artikelkopior, de skickas tillsammans med kontonumret för betalning till din hemadress.

Omlån av fjärrlån och andra frågor
Vill du låna om ditt fjärrlån eller har svårt att besöka biblioteket under de bemannade tiderna, kontakta oss på: bibfjarr@hig.se.

Kan jag kontakta biblioteket via telefon och mejl?

Vi svarar i telefon, 026- 64 85 48 och på mejl: biblioteket@hig.se, måndag - fredag 11.00 -14.00, lördag 10.00 -14.00.

Kommer jag åt bibliotekets e-resurser hemifrån som vanligt?

Du som är student eller personal vid Högskolan i Gävle kommer åt våra e-resurser hemifrån precis som vanligt, har du frågor eller problem, kontakta oss via telefon eller mejl.

Jag vill boka en bibliotekarie

Boka som vanligt via bokningsformuläret. Vägledningen sker via webbmötesverktyget Zoom eller på telefon.

Hur fungerar Zoom?

Zoom används för att genomföra bibliotekets undervisning, talbokssamtal och boka bibliotekariemöten.

Jag vill komma i kontakt med Learning Center

Kontakta Learning Center om du har frågor om vår lärplattform Canvas, Zoom, HiG Play eller Sunet Survey.

Learning Center har inte öppet för besök, ring istället supporten 026-64 87 00, mellan kl. 09.00 - 12.00 eller mejla till learningcenter@hig.se.

Hur blir det med bibliotekets undervisning i informationssökning?

Undervisningen sker enligt ditt schema via webbmötesverktyget Zoom. Mer information och länk till Zoom-rummet får du via Canvas.

Jag vill boka ett talbokssamtal för studenter med läsnedsättning

Boka talboksamtal precis som vanligt via bokningsformuläret. Själva talboksamtalet sker via Zoom eller på telefon.

Jag behöver stöd i akademiskt skrivande

Skrivarverkstaden erbjuder stöd via Zoom, på telefon eller via e-postkommentarer.

Du bokar genom skrivarverkstaden@hig.se eller mia.mardberg@hig.se.

Föreläsningar och workshops ges via Zoom.

Bibliotekslokalen är låst

Bibliotekets sidoentréer inne på gården är precis som Högskolans andra ytterdörrar låsta tills vidare. För att komma in i biblioteket krävs passerkort.

Publicerad av: Elisabeth Jansson Sidansvarig: Jenny Ericsson Sidan uppdaterades: 2021-02-17
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)