Förändringar i Zoom som rör säkerhet, antal deltagare och nollställning av studentkonton

2020-08-11 

Av säkerhetsskäl har Zoom beslutat att aktivera waiting room-funktion eller lösenkod på alla Zoom-rum från den 27 september. Inför eller under hösten kommer alla studentkonton i Zoom att nollställas. Dessutom har max antal deltagare i ett vanligt Zoom-rum utökats, du kan nu ha upp till 300 deltagare.

Max antal deltagare i Zoom-rum har utökats

Nu har maxantalet för deltagare i vanliga Zoom-möten utökats till 300 st (från tidigare 100 st). I vårt Zoom har därmed både anställda och studenter möjlighet att ha möten utan tidsbegränsning med upp till 300 deltagare.

Waiting room eller lösenkod blir obligatoriskt

Av säkerhetsskäl har Zoom beslutat att göra det obligatoriskt för alla Zoom-rum att antingen ha waiting room-funktionen eller lösenkod aktiverad. Denna förändring införs den 27 september. Om du inte redan själv valt någon av dessa funktioner för ditt Zoom-rum innan dess, kommer då waiting room automatiskt att slås på.

Studentkonton i Zoom nollställs

Inför eller under hösten kommer samtliga studentkonton att nollställas i Zoom, till följd av Zooms säkerhetsförändringar och nya rutiner. Det innebär att du som är student på Högskolan i Gävle måste logga in igen efteråt, för att aktivera ditt Zoom-konto på nytt. Dina personliga inställningar som sparade möten, uppladdade bilder och eventuella grupper i kontakter kommer att försvinna i samband med denna nollställning.

Kontakt

Kontakta Learning Center
learningcenter@hig.se
026-64 87 00

Publicerad av: Jenny Ericsson Sidansvarig: Jenny Ericsson Sidan uppdaterades: 2020-08-11
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)