Vanligaste frågorna om Blackboard

På denna sida hittar du svaren på de allra vanligaste frågorna om Blackboard eller om din Blackboardkurs. Detta är en bra första hjälp om ditt problem är vanligt och andra har råkat ut för samma problem. 

Jag kan inte logga in på Blackboard

Om du får felmeddelande vid inloggning men kan logga in på andra system, prova att tömma historiken i din webbläsare eller prova en annan webbläsare. Vi rekommenderar Mozilla Firefox.

Är användarkontot giltigt och aktivt?
Kontakta annars It-support, itsupport@hig.se

Har du bytt lösenord, om du instruerats om detta via mejl?
Gå till information om att byta lösenord

Jag ser inte min kurs i Blackboard

För att skrivas in automatiskt i din kurs i Blackboard, måste du först registrera dig på kursen i Ladok. Detta kan du normalt göra under veckan innan kursstart (därefter måste du kontakta en kursadministratör). När du registrerats på din kurs, tar det upp till ett dygn innan du läggs in i kursen i Blackboard.

Läraren väljer när kursen ska göras synlig för studenter i Blackboard. Ser du den inte trots att du registrerat dig för mer än ett dygn sedan, kan det bero på att kursen fortfarande är dold för studenter. Kontakta din lärare.

Jag hittar inte mina mejl från Blackboard

Mejl som skickas till dig via Blackboard, kommer till den e-postadress du har registrerad på ditt användarkonto på Högskolan i Gävle.

Jag har skickat in fel fil i en inlämningsuppgift och kan inte ladda upp en ny

Hur många inlämningar som kan göras för en inlämningsuppgift, styrs av de villkor läraren ställt in för uppgiften. Läraren måste aktivt välja att tillåta flera inlämningar.

Om det blivit något fel vid inlämningen eller fel fil skickats in, kontakta din lärare. Denne kan antingen rensa bort din första fil, eller tillåta en extra inlämning bara för dig.

Jag hittar inte länken till webbmöte via Zoom

Kontakta din lärare. Läraren ansvarar för att skapa en länk till mötesrummet och publicera den på Blackboard. Ofta publiceras länken i Blackboard-kursen, kanske i ett anslag eller under knappen Information till exempel. Den kan också vara inskriven i studiehandledningen.

Jag behöver support på en annan fråga

Kontakta Learning Center

Om du har andra frågor om Blackboard, Zoom eller webbföreläsningar, kontakta Learning Center.

E-post: blackboard@hig.se
Supportsystem: support.hig.se
Telefon: 026-64 87 00, måndag - fredag 8-15
Besök: Personalkorridoren på plan 4 i biblioteket, måndag - fredag 9-15

Kontakta It-support

Har du problem med inloggning, dator, utskrifter eller andra It-frågor, kontakta It-supporten.

E-post: itsupport@hig.se
Supportsystem: support.hig.se
Telefon: 026-64 88 80, måndag - fredag 8-15
Besök: Studentcentrum, måndag - fredag 9-15

Publicerad av: Elisabeth Jansson Sidansvarig: Jenny Ericsson Sidan uppdaterades: 2019-07-02
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)