Webbmöten via Zoom

Zoom är en webbmötestjänst vid Högskolan i Gävle. Zoom stödjer de flesta enheter och gör det möjligt att kommunicera med bra ljud- och bild även över långsamma förbindelser. Även studenter kan hålla egna webbmöten i Zoom.

Kom igång med Zoom

Gå till hig-se.zoom.us och klicka på knappen Sign in. Logga därefter in med ditt användarkonto, så skapas ditt konto på Zoom. OBS! Första gången du går in är det viktigt att du ser över dina grundinställningar för mötesrum. Du som student kan skapa egna webbmöten i Zoom, för till exempel grupparbeten.

Viktigt att notera: I studentlicensen ingår 40 minuters mötestid, därefter måste mötet avslutas och startas om ifall ni vill träffas längre.

Att delta i ett webbmöte i din kurs

För att ansluta till det webbmötesrum som just din kurs på Högskolan i Gävle använder, så följer du länken som din lärare lägger in i din kurs på lärplattformen Blackboard.

Fungerar Zoom på min dator och mobil?

Zoom fungerar på både Mac och PC. Vill du använda tjänsten via mobil finns appar för både Android och iOS, som också fungerar väldigt bra.

Support för Zoom

På Zooms webbplats hittar du intruktionsfilmer, manualer och information om e-mötestjänsten. OBS: Zoom har även en chatt som är öppen dygnet runt för alla användare. I hjälpsidans nedre högra hörn finns en blå Hjälp-knapp som öppnar chatten (supporten är på engelska).

Kontakt

Har du frågor om Zoom är du välkommen att kontakta Learning Center.
Ärendekö: support.hig.se
E-post: learningcenter@hig.se
Telefon: 026-64 87 00

Publicerad av: Jenny Ericsson Sidansvarig: Jenny Ericsson Sidan uppdaterades: 2018-10-18
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)