Gå till eugreenalliance
Sök

Webbmöten via Zoom

Zoom är en webbmötestjänst som stödjer de flesta enheter och gör det möjligt att kommunicera med ljud och bild även över långsamma förbindelser.

Gör så här för att delta i ett webbmöte

Du behöver ett headset med mikrofon och en webbkamera. Du kan delta från din dator, via telefon eller surfplatta.

  1. Ladda ned Zoom på datorn eller telefonen (om du inte redan gjort det)
  2. Gå in på mötet via länken som du fått av den som håller i mötet. Länken hittar du i din kurs i Canvas eller i inbjudan till mötet.
  3. Behöver du mer hjälp, titta på filmen som förklarar hur du laddar ned, installerar och deltar i Zoom.

Vill du bjuda in till ett eget möte i Zoom?

Du kan skapa egna webbmöten i Zoom, för till exempel grupparbeten. Studenter har obegränsad mötestid i Zoom.

  1. Börja med att öppna Zoom på din dator eller appen på din telefon och välj Sign in, välj att logga in via SSO (med en liten nyckel) längst ned på inloggningssidan.
  2. Zoom kommer att fråga efter efter ditt domännamn och då skriver du hig-se
  3. Klicka på Schedule. Ställ in tiden för ditt möte, eller markera rutan "Recurring meeting" för att skapa en länk du kan använda flera gånger. Det är viktigt att du tittar igenom inställningarna för ditt möte, till exempel om du vill ha lösenord eller så kallat waiting room aktiverat.
  4. För att bjuda in till mötet, delar du med dig av länken. Gå till Meetings, markera ditt möte, klicka på "Show meeting invitation". Länken ligger där det står "Join Zoom meeting".

Fungerar Zoom på min dator och mobil?

Zooms supportsidor

Du kan ställa frågor direkt till Zoom via deras chatt som är öppen dygnet runt för alla användare.

Kontakt

Learning Centers support

Måndag–fredag: 9.00–12.00
Telefon: 026 ‑ 64 87 00
E-post: learningcenter@hig.se

Publicerad av: Elisabeth Jansson Sidansvarig: Jenny Ericsson Sidan uppdaterades: 2023-02-24
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)