En grupp forskare och lärare vid Högskolan i Gävle har länge funderat på hur man kan göra naturvetenskap, matematik och teknik mer intressant.
Bildtext: Att väcka nyfikenheten för ämnen som matematik
Svaret blev en bok med exempel på bra sätt att göra dessa ämnen tillgängliga och uppmuntra till utveckling av undervisningen. Här kombineras forskningsresultat med filosofiska betraktelser och praktiska tips från en unikt bred palett.
Författarna är lärare och forskare vid Högskolan i Gävle som förenas av ett brinnande intresse för sina olika ämnen och en stark önskan att underlätta lärande och väcka nyfikenhet.
Boken Ämnesdidaktiska utmaningar inom matematik, naturvetenskap och teknik ska inspirera till ytterligare utveckling av ämnesdidaktiken och vänder sig till blivande och verksamma lärare, lärarutbildare, forskare och andra med intresse för ämnesdidaktiska frågeställningar.
– Det handlar bl.a. om att försöka ta reda på svårigheterna med att lära sig ämnet, säger Mikael Björling, lektor i kemi vid Högskolan i Gävle.
– Om man nu skulle vilja ta upp naturvetenskap i förskolan, vad finns det för förutsättningar att göra det? För vi tänker att naturvetenskap är ganska svårt att lära sig och man måste börja ganska tidigt.
– Vi har två sätt att tänka, ett som är snabbt och ett som är lite mer långsamt och eftertänksamt. Inom våra ämnen måste man använda det sistanämnda. Det snabba vardagstänkandet leder oss ofta fel, säger Mikael Björling.
Boken är publicerad som Open Access vilket gör att boken är tillgänglig för alla. Du kan ladda ner boken här.
Vill du heller köpa boken är den tillgänglig via bokhandeln på nätet och du hittar den även via Bokfynd.
Kontakt
Mikael Björling
Lektor i kemi vid Högskolan i Gävle
Telefon: 026-64 84 08
Epost: mikael.bjorling@hig.se
Text: Douglas Öhrbom
KONTAKT
Högskolan i Gävle
801 76 Gävle
026 - 64 85 00
Följ oss i sociala medier