Anneli säger att hon alltid varit nyfiken, velat lära sig mer, men att där också funnits ett samhällsengagemang och en vilja att förbättra. Efter att ha arbetat under hela 90-talet i skolans värld har hon som forskare undersökt så skilda saker som vikten av lyhörda lärare, till lokalernas betydelse för lärande.
"Jag tror de flesta kan minnas någon lärare som gjorde skillnad"
Hon tyckte inte att det fanns någon riktig förståelse för den yrkeskunskap lärare har och det jobb de lägger ner på att faktiskt fostra nästa generation. Så hon skrev sin avhandling om relationell professionalitet, det hon brukar kalla för lyhörda lärare. Vad kan de egentligen?
- För vissa elever kan det vara skillnaden mellan att stanna kvar i skolan eller hoppa av. Och frågar man någon, "Känner du någon lyhörd lärare?", så förstår alla vad man menar, och de flesta har något eget exempel från sin skoltid.
Började se skolor som ekosystem
Tillsammans med Jan Grannäs har hon under 10 år undersökt hur olika funktioner i utbildningsmiljön samverkar och hur skolbyggnaders utformning kan stödja, eller försvåra, det arbetet.
- Det är inte bara lärare som kan göra skillnad, utan även andra yrken, och i vårt första projekt ihop började vi tänka kring skolor som ekosystem. På en bra skola bildar alla vuxna ett skyddsnät kring eleverna och deras lärande.
Nu byggs det, och ska byggas, väldigt många skolor och förskolor i Sverige och behovet hos huvudmännen att få kunskap om hur dessa nya innovativa lärmiljöer ska se ut och vad som fungerar, är uttalat.
- Det finns ett stort behov av forskning om hur man får en innovativ lärmiljö att fungera och vi på Högskolan är bland de främsta i Europa med detta direkta fokus.
"Grisen blir inte tyngre för att man väger den oftare"
Hon har forskat en del om konsekvenser av New Public Management. Inom skolan kan hon tycka att det ägnas väldigt mycket tid till att mäta för andras skull istället för att fokusera på vad som behövs läggas ner mest energi på, vad som är viktigast.
- När det införs förändringar som vare sig är till lärarnas eller elevernas bästa då reagerar man. För vems skull produceras all denna data egentligen?
En positiv förändring hon ser är nya möjligheter att stimulera till lärande i alla åldrar. Det livslånga lärandet startar per definition redan vid födseln, och det är lätt att glömma bort att en viktig förutsättning för lärande genom livet är allt tidigare lärande och all tidigare utbildning som man har fått.
- När jag möter lärarstudenter kan jag bli väldigt tacksam över att de har valt att kliva in i ett sånt viktigt yrke, säger Anneli Frelin.