Så ska Högskolans nya forskningshus se ut

Högskolan i Gävle och Fastighetsaktiebolaget Norrporten är överens om ett hyresavtal, vilket innebär byggstart för ett nytt kontor och laboratorium på Kungsbäck i Gävle med inflyttning 2010. Investeringskostnaden beräknas till cirka 50 miljoner kronor.
Fastigheten, som omfattar 3 200 kvadratmeter kontors- och forskningsyta, börjar byggas i augusti i år. Kontorsdelen utförs i två våningar med möjlighet till påbyggnad av ytterligare en våning. Laboratoriet byggs i ett plan med varierande takhöjd mellan 3 och 7 meter.

-  Placeringen av byggnaden mellan campus och Teknikparken är tänkt att främja samarbetet mellan de två verksamheterna. Dessutom blir forskningsbyggnaden lättillgänglig med närhet till både riksväg 80 och E4, säger Stefan Öberg, marknadsområdeschef på Norrporten.

Fasaden på byggnaden anpassas för att harmoniera med intilliggande bebyggelse. Kontorsdelen får en fasad i faluröd träpanel, medan laboratoriet får ett modernare utseende med fasad i mörkgrå betong och plåt.

-  Den nya kontors- och forskningsbyggnaden på Kungsbäck är viktig för profileringen av Högskolans forskning och utbildning mot teknik och byggande, miljö och hälsa.  För Högskolan är det en viktig kvalitetssatsning att vi får goda forskningsmöjligheter på campus och att våra studenter får bättre tillgänglighet till forskning och avancerad utbildning. Närheten till Teknikparken ger också utmärkta förutsättningar för samarbete med näringslivet, kommenterar Högskolans rektor Maj-Britt Johansson.

För skiss på den blivande kontors- och forskningsbyggnaden, se www.norrporten.se.

Hyresavtalet förutsätter regeringens godkännande.

För mer information, kontakta:
Ulf Forsell, chef lokaler och service Högskolan i Gävle, 026-64 89 50 eller 070-589 89 50
Stefan Öberg, marknadsområdeschef Norrporten, 026-68 19 01

Publicerad av: Johan Sellin Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2009-05-19