Stort engagemang från företagen när Co-op-utbildningen i energisystem börjar

Till läsåret 2010/2011 startar Högskolan i Gävle sin första utbildning i Cooperative Education, Co-op,  en ny form av arbetsintegrerad utbildning där studenterna kombinerar studierna med arbete på ett företag.  Den första Co-op-utbildningen är ett program för högskoleingenjörer i energisystem.

Energiutbildningar är inget nytt på Högskolan i Gävle, men med det nya Co-op-uppläggets 30 studieplatser håller intresset i sig och antalet förstahandssökande har ökat.

Redan nu finns över 20 företag med som välkomnar framtida studenter till Co-op-platser — se bifogad sammanställning över samtliga deltagande företag. Ett utbildningsråd som består av representanter från Gävle Energi, ÅF, Ramböll, Korsnäs, Rejlers ingenjörer och Samkraft har under året arbetat för att utforma en bra utbildning med aktuellt innehåll.

-    Med Co-op-utbildningen skapar vi ett naturligt band till en student där vi dels kan påverka utbildningen, dels lär känna hur personen fungerar socialt. Man kan se Co-op som en fyra års lång anställningsintervju, kommenterar Per Sundin, ÅF.

-    Det går fortfarande att göra en efteranmälan och ansöka till programmet och dess start i höst, säger Magnus Lemoine, projektledare för arbetsintegrerad utbildning på högskolan.

Magnus Lemoine, projektledare arbetsintegrerad utbildning, 026-64 8902 eller 073-070 8902
Mathias Cehlin, universitetslektor i energiteknik och utbildningsledare, 026-64 8930

Företag som samarbetar med Högskolan i Gävle i Co-op-utbildningen i energisystem:

• Bollnäs Energi
  • Söderhamn Nära
  • Vattenfall (Forsmark)
  • ÅF
Publicerad av: Johan Sellin Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2010-06-17