Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
2010-12-01
- Vi är även intresserade av hur man kan skapa sig en identitet som lärare i naturvetenskap och hur denna identitetsskapande process kan påverkas av ämnesdidaktiska kunskaper och genusmedvetenhet.
När forskargruppen följer en årskull lärarstudenter, kommer undervisningsmoment att integreras som behandlar kritiska perspektiv på genus i relation till naturvetenskap och som lyfter fram naturvetenskapen som kultur. Målet är att skapa ny och fördjupad förståelse av genus och naturvetenskapligt lärande.
Projektet genomförs inom ett samarbete mellan Högskolan i Gävle och Centrum för Genusvetenskap vid Uppsala universitet. I projektet ingår även Anna Danielsson, post doc vid University of Cambridge, Minna Salminen-Karlsson, docent i sociologi vid Uppsala universitet, samt Kathryn Scantlebury, professor vid University of Delaware.
För mer information, kontakta:
Anita Hussénius, akademin för teknik och miljö, 070-382 82 66
Annica Gullberg, akademin för teknik och miljö, 026 — 64 86 27
Kristina Andersson, akademin för teknik och miljö, 026 — 64 82 45
KONTAKTA OSS
Högskolan i Gävle
801 76 Gävle
026 - 64 85 00
Följ oss i sociala medier