Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
2011-04-05
Kristina Andersson
Kristina Andersson undersöker i sin avhandling "Lärare för förändring — att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus" hur man som lärare kan arbeta mer jämställt i skolan.
- Redan i lärarutbildningen måste studenterna få bättre genuskunskaper och bli mer medvetna om vilka föreställningar de själva bär på. Men det kräver en tuff och känslomässigt engagerande utbildning i genusmedvetenhet.
Hon menar att det behövs ett genusperspektiv även på ämnets innehåll. Hur påverkas undervisningen av en stereotyp och manligt kodad bild av naturvetenskap och teknik som hård, rationell och svår?
- För dem fungerade kunskaperna i undervisning och lärande som en bra utgångspunkt för att utvecklas som lärare även i naturvetenskap. Att enbart prata om behovet av ämneskunskaper fungerar inte. Kompetensutveckling med feministiska anslag kan hjälpa lärarna att utveckla kunskapsstoffet.
För läraren gäller det att använda barnens egna erfarenheter av naturvetenskap, ställa öppna frågor som utmanar och fånga det oväntade som kan väcka nyfikenhet. Det kan ge en ny syn på vad naturvetenskap för barn kan innebära.
För att kunna förändra den undervisning hon studerat har Kristina Andersson använt sig av aktionsforskning. Hon menar att det är en metod som fungerar i ett förändringsarbete som gäller genus och naturvetenskap, men att det kräver både tid och kontinuitet för att ge resultat i klassrummet.
Den 8 april försvarar Kristina Andersson sin avhandling kl 10.15 i sal 99:132 vid Högskolan i Gävle.
För mer information, v v kontakta: Kristina Andersson, universitetsadjunkt, akademin för teknik och miljö 026-64 82 45 eller 070-333 32 74
Foto: Ove Wall
KONTAKTA OSS
Högskolan i Gävle
801 76 Gävle
026 - 64 85 00
Följ oss i sociala medier