Gå till eugreenalliance
Sök

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.


Att tänka utanför boxen - Dramapedagogik i akademin

Seminariet om dramapedagogik i akademin, 24-25 april, fokuserar detta år på hur människor själva ska kunna frigöra sig från förtryck.

Seminariet som hålls för 11 året, börjar på Folkteatern, där vi får ta del av Sida-finansierade teaterprojekt i bl.a. Bangladesh, Vietnam, Laos och Kina. Folkteatern bjuder så på en repetition av föreställningen "Kärleken är fri" som berör hedersvåld, och är en del i en nationell satsning.

Dagen avslutas på Högskolan i Gävle, där representanter för Botkyrka Community Teater kommer att fokusera rummets betydelse i skapandet av makt och maktstrukturer samt föredrag om Theatre for Development. 

Under fredagen på Högskolan i Gävle introduceras skolan som skådeplats, feministiskt självförsvar för att synliggöra strukturer samt hur scenkonsten kan bidra till att bryta förtryckande maktstrukturer i mellanöstern.

Enda stället i Sverige

- Vi är enda stället i Sverige som har examensrätt i dramapedagogik och vi, tillsammans med andra intressenter, som bl.a. ABF, siktar nu på att Gävle ska bli en nationell plattform för CommunityArts, säger Eva Hallgren, dramapedagog vid Högskolan i Gävle.

Kreativitet och förmågan att tänka utanför boxen, är förmågor som värderas högt i vårt moderna samhälle. Dramapedagogik används i lärarutbildningen och i Hälsopedagogprogrammet. En idé är att det ska finnas som en röd tråd genom hela fritidspedagogutbildningen.

- Jag har, som klasslärare och dramapedagog, sett hur oerhört verksamt det är i undervisningen när det gäller grupphantering, ledarskap och lärande av ett ämne. Rollen, att man är någon annan, blir ett skydd och man kan låna av andras erfarenheter, säger Eva Hallgren.

Dramapedagogik

Dramapedagogik innebär att uppleva och reflektera kring olika teman genom att gestalta dem. Genom praktiska övningar tillsammans har man lättare att lära sig och lättare att förstå, både sig själv och andra.

Drama kan beskrivas både som en pedagogisk metod för inlärning och en form för konstnärligt skapande och är ingen ny företeelse. Redan i antikens Grekland förekom lek och dramatisering i undervisningen och lärare har i århundraden använt drama som medel i undervisningen.



För mer information, v v kontakta:
Eva Hallgren, universitetsadjunkt och doktorand i dramapedagogik Högskolan i Gävle
Telefon: 073-273 36 17 
E-post: eva.hallgren@hig.se



Text: Douglas Öhrbom

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2014-04-23
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)