Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

2014-08-25


Kurs i projektledning inspirerade till bok om social konst

Lasse Ekstrand och Mats Hyvönen, lärare vid Högskolan i Gävle inspirerades så av sin egen kurs i kreativt projektskapande, att de nu publicerat en bok om den sociala konsten.


Att tänka nytt

De menar att man i den klassiska industriregionen Gävleborg, där de tunga industrierna tystnar, måste tänka nytt och annorlunda. Något som inte är helt lätt i en region präglad av bruksmentalitet.

De ville med sin kurs störa tänkandet om vad som händer i regionen, bort från en kvardröjd inlärd hjälplöshet.

Argumentation biter inte

- Rationell argumentation biter inte, vi måste hitta på något annat. När vi så använde Mats bilder på fabrikerna, som när man tryckte på en knapp förvandlades till gröna parker, fick vi äntligen den reaktion av hopp och framtidstro vi sökte, säger Lasse Ekstrand.

Bilderna är skapade av Mats Hyvönen och texterna av Lasse Ekstrand.


I boken, eller pamfletten de gärna kallar den, presenteras olika uttryck för social konst. Mats är bildskapare, och de är båda inspirerade av den tyske allkonstnären Joseph Beuys. Han som menade att den sociala konsten finns där människorna är, inte instängd i gallerior och museer.

Ska det hända något måste man störa

- Ska det hända något måste man störa dem. Konsten, bilderna använde vi för att påverka. Böcker och debattartiklar kan man gå förbi men bilden etsar sig fast, säger Lasse Ekstrand.

- Vi är två samhällsvetare som gjort en konstbok och kan tänka oss att boken kan användas på konstskolor. Det är en samhällskritisk bok, om ledan över konsumtionssamhället och det meningslösa livet utan mål, säger Mats Hyvönen.

- Vi kunde skrivit en vetenskaplig artikel som ingen läst, men vi ville skriva för en bredare publik och höras i samhällsdebatten och då använder vi konsten för att höras. Jag fick syn på mina bilder igen när jag läste Lasses text, säger Mats.



Boken heter: Välkommen sjunka med oss! Social konst i förlisningens tid
(Bokvind förlag, ISBN:91-979035-4-X)


För mer information, v v kontakta:
Lasse Ekstrand, universitetslektor i företagsekonomi
Tel:026-64 86 32
E-post: lars.ekstrand@hig.se

Mats Hyvönen, universitetsadjunkt i medie- och kommunikationsvetenskap
Tel: 073-622 53 44
E-post: mats.hyvonen@hig.se



Text: Douglas Öhrbom
Foto: Ove Wall

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Douglas Öhrbom Sidan uppdaterades: 2014-08-26

Relaterade länkar

Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)