Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

2014-10-21


Pressinbjudan: Lars-Torsten Eriksson vs. Lasse Ekstrand - Öppet seminarium om kritiskt tänkande

- Vi har ju alla irriterats över kollegor som är motståndare till allting  men inte har något eget konstruktivt alternativ, säger Staffan Hygge.

-  Vi har ju alla irriterats över kollegor som är motståndare till allting  men inte har något eget konstruktivt alternativ, säger Staffan Hygge.

Att lära ut kritiskt tänkande

-  Motorn i intellektuell, samhällelig och vetenskaplig utveckling är att man är på ett insiktsfullt och begåvat sätt är oeniga och reder ut var oenigheten finns, säger Staffan Hygge, initiativtagare till denna debatt.

Det Staffan skulle vilja uppnå är att få några, kanske inte verktyg, men riktlinjer för hur vi skulle kunna anstränga oss som lärare för att lära ut vad kritiskt tänkande är.

Hur ska man kunna ge några råd och synpunkter till lärare som ska undervisa om kritiskt tänkande? Och hur ska man examinera studenter om eller i kritiskt tänkande, som ju ska vara det som utmärker C- och D- uppsatsen.

Hur gör man?

Kritiskt tänkande är ju ett honnörsord som lätt kan urarta och bli tomma ord, floskler. Kritiskt tänkande är något mer än att bara kritisera och ifrågasätta. Här finns också en uppmaning till ett konstruktivt kritiskt tänkande.

- För vi har ju alla vid våra högskolor irriterats över inte bara studenter, det är ju mera tillåtet, utan också över kollegor som är motståndare till allting men inte har något eget konstruktivt alternativ.

- Långt innan Lars-Torstens bok och Ekstrands sågning i lokalpressen har jag tänkt; Hur tusan gör kollegorna? Lars-Torsten Eriksson har sin bild, den delas inte av Lasse Ekstrand.


Fyra inledare ger sina reflexioner om kritiskt tänkande, sedan följer en diskussion.

  • Vad är kritiskt tänkande?
  • Hur undervisar man om kritiskt tänkande?
  • Hur examinerar man på kritiskt tänkande?


Inledare:

  • Lars-Torsten Eriksson, Högskolan i Gävle: "Utan tvivel är man inte riktigt klok"
  • Lars Ekstrand, Högskolan i Gävle: "Konsten att tankeprovocera"
  • Bo Bengtsson, Uppsala universitet: "Tänka rätt eller konstruktivt? Om granskning och kritik i samhällsvetenskaperna"
  • Anita Hussénius, Högskolan i Gävle: "Långt ifrån strategiskt tänkande och personligt välbefinnande"



atum: Onsdag 22 oktober
Tid: 13:15-15:00
Plats: Sal 99:516



Välkomna!



Frågor vv kontakta:
Staffan Hygge, Högskolan i Gävle, 026 64 81 53
E-post: Staffan.Hygge@hig.se

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Douglas Öhrbom Sidan uppdaterades: 2014-10-21
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)