Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Har Sverige något att lära av USA för att förebygga skolskjutningar?

2018-03-24 

Nej, det tycker jag inte, säger Sofia Wikman lektor i kriminologi vid Högskolan i Gävle, som nyss kommit hem från USA där hon besökt Marjory Stoneman Douglas High School i Parkland.

Marjory Stoneman Douglas
Marjory Stoneman Douglas

#marchforourlives

Den 24 mars är det dags #marchforourlives – en elevledd protest mot den epidemi av skolskjutningar och vapenvåld som blivit vardag för amerikanska skolbarn. Initiativet har tagits av en grupp av elever, som Emma González, och Cameron Kasky, som överlevde skolskjutningen i Parkland.

Men eleverna i Parkland är långt ifrån ensamma, systerdemonstrationer kommer att ske på 831 platser runt om i världen och den förre presidenten Barack Obama har visat sitt stöd till eleverna.

Marjory Stoneman Douglas

Marjory Stoneman Douglas

Sofia Wikman publicerade nyligen en studie om att förebygga hot och våld i statliga myndigheter och i förra veckan besökte hon skolan i Parkland.

- Marjory Stoneman Douglas borde vara den säkraste skolan i hela världen efter det tragiska dåd som skett, men stämningen runt skolan är verkligen kaotisk.

Hon berättar om reportrar med stora OB-bussar, elever som arresteras för knivinnehav och andra som genomgår psykologisk screening för misstänkta snapchats. Ständiga visiteringar och kontroller och att ett stort övervakningstorn har byggts.

Marjory Stoneman Douglas

School to prison

I USA talar man om the ”school to prison”- pipeline, vilket betyder att en del unga redan i skolan sorteras bort som odugliga och stöts bort ur systemet och in på anstalt.

- Eftersom vi ser en ökad ohälsa bland unga så är det viktigt att vi värnar om olikhet som en tillgång och en källa till kreativitet och innovation. Skolbarn som en klonad robotarmé ger inget säkert samhälle utan innebär en tickande bomb.


Sofia Wikman

Sofia Wikman

Sofia Wikman har forskat om våld i arbetslivet sedan 2007 och hennes fokus är på hur man skapar kunskap för att förbygga våld t ex genom att använda sig av säkerhetsforskning från flyget och vården.

Hon säger att flygplan inte kraschar på grund av att delar av flygplanet går sönder, de kraschar på grund av brustna relationer, och att samma gäller för våld i skolan och på andra arbetsplatser.

-Att förebygga våld handlar om väldigt enkla saker, som att värna relationer och se till att inte bara du själv har det bra, utan även att folk runt omkring dig mår bra. Det är nyckeln till glädje.

Vi är lyckligast i världen

Wikman deltog under sitt USA-besök även vid ett toppmöte för världens lyckligaste länder där Sverige och de andra nordiska länderna ligger i topp.

- Lika tragiskt som det var att besöka skolan, lika upplyftande var det på World happiness Summit, där Sverige och Skandinavien lyfts fram som det goda exemplet i världen.

Vi borde vara mera stolta

- Det är viktigt att inte laga saker som inte är trasiga. Här i Sverige gör vi så mycket som är rätt så det vore faktiskt en katastrof om vi började ta efter USA.

Det betyder inte att allt är perfekt här, påpekar hon. Men att vi borde vara mera stolta över det samhälle vi faktiskt har, där skola, sjuk- och hälsovård är gratis och där vi inte kan köpa ett automatvapen i butiken runt hörnet.

En modell för att förebygga våld

Wikman har utifrån sin forskning tagit fram en modell för att förebygga våld, som bygger på att kunskap måste komma från experter och vara rättsäker, men också från de som arbetar i verksamheten och eleverna själva.

- De rörelser som vi har sett det här året, både i form av #Metoo och nu #March for our lives, är just symptom på att det saknas kanaler för de som är drabbade och det allra viktigaste är att de som befinner sig i kärnverksamheten får arenor att utrycka sig på.

Studie om att förebygga våld i myndigheter


För ytterligare information, v v kontakta:
Sofia Wikman, lektor i kriminologi vid Högskolan i Gävle
Telefon: 079-079 10 57
E-post: Sofia.Wikman@hig.se


Text: Douglas Öhrbom
Foto: Sofia Wikman

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Douglas Öhrbom Sidan uppdaterades: 2018-03-24
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)