Allmännyttans hyresgäster klarar inte marknadsanpassningen

2018-10-15 

- Allt var bra, man byggde miljöhus med fina grönområden, men ingen hade råd att flytta in, säger Zahra Ahmadi, forskare vid Högskolan i Gävle.

Zarah Ahmadi


Svårt ta sitt sociala ansvar

2011 kom en ny EU-lag som bestämde att alla bostadsföretag skulle agera på marknadsmässiga villkor, det innebar att även allmännyttiga bostadsföretag tvingades agera mera marknadsmässigt och koncentrera sig på vinst.

- En kommun kunde förut hjälpa bostadsföretagen att finansiera och tänka att behovet av bostäder var så stort att man var beredd att ta en förlust vid nybyggnation, men nu ska varje projekt ha sin avkastning, säger Zahra Ahmadi.

Zahra Ahmadi visar i sin forskning hur svårt det är för de allmännyttiga bostadsföretagen att ta sitt sociala ansvar samtidigt som de förväntas agera marknadsmässigt.

- Deras hyresgäster klarar inte att vara kunder på en fri marknad, tidigare kunde de allmännyttiga företagen ta ett större socialt ansvar.

Kaklade badrum och snygga tapeter

Bostadsföretagen försökte bli attraktiva genom att göra lite snyggare, till exempel med kaklade badrum och snygga tapeter. Här lyckades också en del kommunala bostadbyggare genom att bygga så att bostäderna blev mer attraktiva.

- Det är jätteviktigt att företagen har koll på vad folk vill ha, men det handlar inte bara om att vara innovativ. En kommun försökte bygga miljöhus med hög standard, men människorna hade inte råd att hyra dem.

- De har trott att de lyssnat på kunderna och prestandan har varit byggstrategin, men de har inte gått igenom de ekonomiska förutsättningarna. Varje kommuns ekonomiska förutsättningar spelar stor roll när det gäller planering av byggstrategier.

Lyssna på kunderna

Zahra säger att det är mycket viktigt att de allmännyttiga företagen lyssnar på kundens behov och framförallt vad kunden har råd att betala och att man sedan bygger efter det, till exempel med en lägre standard.

- De kommunala företagen har inte känt att de behövt lyssna tillräckligt på marknaden, vad människorna har råd att betala. Om de hade lyssnat så kanske de hade väntat med att bygga, de lyssnar inte tillräckligt.

- När jag började titta på detta fanns det så många vakanser hos allmännyttan, men nu står man i kö för bostad så man kan vänta in marknaden, säger Zahra Ahmadi.


-------------------------------------------------

Zahra Ahmadi försvarar sin avhandling "The role of market orientation in public housing companies: a study of MO’s effect on construction strategies". i Kollegiesalen vid KTH den 15 oktober klockan 13.

Opponent är docent David Sörhammar, Stockholms universitet och handledare har varit Akmal Hyder professor vid Högskolan i Gävle, Agneta Sundström lektor vid Högskolan i Gävle och professor Björn Berggren KTH.

-------------------------------------------------

 

För mer information, kontakta:
Zahra Ahmadi, doktorand i företagsekonomi vid Högskolan i Gävle
Tel: 070-181 12 48
E-post: zahra.ahmadi@hig.se


Text: Douglas Öhrbom
Foto: Anna Sällberg

Bild på Zahra Ahmadi kan hämtas här 

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Douglas Öhrbom Sidan uppdaterades: 2018-10-15
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)