Gå till eugreenalliance
Sök

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

"Alltför stereotypa bilder av äldre bidrar till att vi förlorar empatin"

2019-01-08 

- Om vi visade mer av äldre, att de är unika individer med egna personligheter och erfarenheter, då skulle vi känna mer engagemang och förståelse, säger Karin Lövgren, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap. vid Högskolan i Gävle.

Karin Lövgren och Douglas Öhrbom

Åldrande görs till något skrämmande

Karin Lövgren forskar om hur äldre syns i populärkulturen och om hur populärkultur och media kan säga oss något om hur samhället ser på äldre och åldrande.

- Vem får synas och vem får höras och i vilka sammanhang? Det har betydelse för hur vi uppfattar och ser på åldrande, säger Karin Lövgren.

I en pågående studie har hon granskat populärkultur som behandlar klimakteriet. Där framställs kvinnors kvinnlighet och sexualitet som knuten till förmågan att kunna bli gravid. Hon ser också att kvinnor ”görs” äldre tidigare i livet än män, många gånger med klimakteriet som en markör och att kvinnors åldrande skildras som något främmande och skrämmande.

- Kulturella föreställningar som knyter kvinnors sexualitet och attraktivitet till fertilitet återspeglas i populärkulturen, fast det ju egentligen inte finns något sådant samband. För många är det istället skönt att slippa oroa sig för en oönskad graviditet.

Bindgalna med bäst före-datum

I tv-serier framställs kvinnor med ett tidigare ”bäst-före-datum” än män, medan män gestaltas som trovärdiga partners högt upp i åldrarna.

En annan föreställning är att kvinnor blir arga, bindgalna, när de är i klimakteriet. Där kan hon se ett mönster från att kvinnors ilska tidigare under livet förklarats med: "Har du mens eller?" "har du PMS?" och sedan när kvinnor blir äldre, då är det klimakteriet.

- TV-serierna anspelar på, ett mönster, att det är tabu för kvinnor att vara arga.

Äldre blir osynliga

Karin slår fast att det inte finns så många TV-serier där äldre personer är huvudpersoner, utan de är med i biroller. Som äldre kvinna och som äldre man blir man bokstavligen osynlig i medierna.

– Skiljer det sig åt att bli gammal som kvinna respektive som man? Ja, det gör det, man kan säga att kvinnor tillskrivs mycket av sitt sociala värde utifrån sitt utseende, medan män har fått det utifrån prestationer och handlande. Detta gör att äldre kvinnor är de som syns minst i medierna.

"Det grå kapitalet"

Hon säger att det nu då fler är på väg in i ”äldre”-kategorin, börjar komma TV-serier och filmer riktade till en äldre målgrupp. Marknaden är intresserad av det "grå kapitalet". Samtidigt konstaterar hon att de kvinnor som lyfts fram som förebilder alla är väldigt smala och ser väldigt unga ut.

- Man beundrar dem, inte tack vare deras ålder utan trots deras ålder. Förväntningarna om att kvinnor ska disciplinera sina kroppar, fortsätta att banta och att tänka på sitt yttre, sträcker sig högre upp i åldrarna nu.

Det kommer också flera böcker om klimakteriet. Karin ser en förklaring i att en stor grupp journalister – och läsare – nu är på väg in i klimakteriet, men också att man har börjat bryta tabun kring mens och att klimakteriet är ett till tabu som ifrågasätts.

- Vi visar alldeles för få och alldeles för stereotypa bilder av äldre och det bidrar till vi förlorar empatin. Men om vi visade mer av äldre, som de människor de är, då skulle vi känna mer engagemang och förståelse också för livsfasen som gammal.

- Att forska om hur äldre gestaltas i medierna är angeläget, inte minst i dag då vi räknar med att allt fler kommer att leva allt längre, säger Karin Lövgren.



För mer information, kontakta:

Karin Lövgren, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap. vid Högskolan i Gävle.
Tel: 070-453 65 81
E-post: karin.lovgren@hig.se

Text: Douglas Öhrbom
Foto: Marie Hägg

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2019-01-08
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)