De följde sin dröm
Hon säger att forskarna vill visa att en forskare en gång själv har varit liten och också haft drömmar och någon kanske har följt sin dröm och kan nu berätta om hur roligt det är,
- Några av våra forskare kommer att återvända till just den skola de själva har gått i. Tänk att kunna säga: "Jag har suttit i de här lokalerna och jag har haft samma drömmar som er och jag kom in på det här." Det blir jättespännande, säger Signhild.
Med mångårig erfarenhet av rektorsuppdrag i flera skolformer så vet hon att om man är lite nördig, då kan man upplevas lite konstig. Hon tror att många av forskarna kan ha sådana erfarenheten, för om man har denna unika förmåga att dyka väldigt djupt i ett ämnesområde så uppfattas det lätt som nördigt.
- Jag tror att väldigt många av barnen i skolan har denna unika förmåga att dyka djupt i olika områden, det vore bra att avdramatisera detta och visa på att som forskare är förmågan att utbilda sig med ämnesdjup, att ”nörda” ner sig, en förutsättning.
- Det allra viktigaste vi lärare gör i skolan, det är att låta eleverna behålla sina drömmar, säger Signhild Olsson.
Tanken är sedan att samla alla forskare och utvärdera och utifrån de samlade erfarenheterna planera för ytterligare forskarturnéer till andra skolor i länet.