Tre kommuners förskolor ska studeras på verksamhetsnivå och utifrån framgångsfaktorer. Projektet, som heter Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler är initierat och finansierat av de163 kommunerna i Fonden för kommunernas fastighetsfrågor. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) administrerar fondens arbete. Studien har två delar och löper över tre år. Alla de aktörer som har med förskolor att göra kommer att involveras.
- Vi ska studera förbättringar som går att göra i befintliga lokaler så väl som i nybyggda förskolor. Förutom gåturer med förskollärare och barn kommer vi att kontakta vårdnadshavare, representanter från byggsektorn, och från den kommunala förvaltningen, säger Lena O Magnusson, forskare inom Innovativt lärande på Högskolan i Gävle.
Inom forskningsområdet Innovativt lärande
Projektets första del med start 2020 har beviljats. Det leds av professor Anneli Frelin och docent Jan Grannäs och genomförs tillsammans med forskarna Annika Elm och Lena O Magnusson. De fyra arbetar alla inom Utbildningsvetenskap på Akademin för utbildning och ekonomi (AUE) på Högskolan i Gävle. Forskningsprojektet utförs inom ramen för Forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande.
Det efterfrågas idag jämförande studier av detta slag och studiens resultat kommer därför att vara till nytta för offentliga och privata aktörer vid planering, genomförande och utvärdering av framtida förskolebyggnader.
För mer information, se ROLEs hemsida.
Kontakt:
Annika Elm
annika.elm@hig.se
072-007 20 91
Lena O Magnusson
lena.o.magnusson@hig.se
070-291 95 83
Anders Munck, pressansvarig på Högskolan i Gävle
anders.munck@hig.se
070-794 65 23