För drygt tre år sedan infördes bonus/malus-systemet för bilar, där fordon med mindre klimatpåverkan premieras (bonus), medan bilar som har större klimatpåverkan får en särskild straffskatt (malus) under tre års tid. I april gjordes reglerna om så att elbilsbonusen höjdes, medan reglerna för laddhybrider blev tuffare, och skatten för bilar med förbränningsmotorer höjdes.
Ny sida med räknemodell
Peder Zandén Kjellén, forskare inom hållbara transporter på Högskolan i Gävle, har tidigare publicerat en räknemodell i excelformat där man själv kan beräkna total ägandekostnad beroende på hur mycket och hur länge man har tänkt använda en ny bil. För att göra räknemodellen mer användarvänlig har Högskolan nu utvecklat en onlinevariant som går att använda fritt och ligger på den här sidan.
- Miljön är det starkaste argumentet för att välja elbil, medan räckvidd och brist på laddinfrastruktur är vanliga argument mot elbilen. I praktiken väljer dock de flesta bil efter plånboken. Det finns många parametrar att ta hänsyn till vid bilköp, därför kan det vara svårt att beräkna alla kostnader och jämföra utfall för olika bilmodeller. Därför är verktyget viktigt, att vid ett nybilsköp belysa att det bästa för plånboken är att välja elbil, säger Peder Zandén Kjellén.
"Leasing ger fler bilar på marknaden"
- Det allra bästa för miljön, och ofta plånboken, är att inte äga en bil alls och att istället hyra bil när man verkligen behöver. Om man måste köpa en bil så är elbilar absolut bäst för miljön och nu har det blivit ännu mer förmånligt att köpa en elbil med de nya subventionsreglerna, fortsätter Peder Zandén Kjellén.
Nytt är också att det går att göra motsvarande beräkning för leasing av bilar på sajten. Idag står företagsbilar för 60 procent av den svenska nybilsmarknaden, och det är vanligt att företag leasar sina bilar. För privatpersoner står leasing för en tredjedel av nybilsregistreringarna.
- Ur ett miljöperspektiv så bör man äga nya bilar så länge som möjligt. Leasing bygger oftast på att man byter bil var tredje år vilket ökar miljöpåverkan då leasing leder till fler bilar på marknaden. Om leasing ändå är den lösning man behöver välja så kan man använda sajten och få en överblick vad gäller ekonomi under leasingperioden, säger Peder Zandén Kjellén.
Kontakt:
Peder Zandén Kjellén, forskare inom hållbara transporter Högskolan i Gävle, 072 252 07 52
Anders Munck, pressansvarig Högskolan i Gävle, 070 794 65 23