Studenterna får inte lära sig hur de praktiskt kan bidra till en hållbar värld

Studenter vid Högskolan i Gävle 2017

Studenter vid Högskolan i Gävle 2017

2021-05-10 

- Vi har undersökt 15 universitet i olika länder och resultaten är nedslående. Vi behöver tänka om och fokusera på att ge studenterna praktiska verktyg, säger Rodrigo Lozano, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.

Undersökningen är en fortsättning på ett arbete om hur lärosätena implementerar hållbarhet i den högre utbildningen, ett arbete som tidigare prisats i USA, nu med fokus på hur hållbarhet faktiskt lärs ut.

Svaren från 600 lärare och professorer från 15 universitet i Sverige, Finland, Italien, Spanien, Ungern, Sydafrika, Australien, Mexiko, Colombia, Portugal. Serbien och Polen, har resulterat i en bok som släpps 11 maj.

"Det kan inte bara vara teori"

Forskarna kan se att även om studenterna ges kunskaper i kritiskt tänkande, analys och interdisciplinärt arbete, så fungerar inte lektionerna när det gäller att utveckla praktisk kompetens i hållbarhetsarbete.

De landar i att det som måste göras, och som också styrks av tidigare forskning, bland annat vid MIT i USA, är att antingen omvärdera lektionerna till att bättre utveckla hållbarhet, eller helt enkelt minska antalet lektioner och undervisa genom andra pedagogiska former.


Rodrigo Lozano

Rodrigo Lozano

- Vi behöver kombinera de teoretiska lektionerna med andra typer av lärande, med fallstudier, med att ge oss ut på fältet och med strategiskt tänkande, säger Rodrigo Lozano.

- Jag dömer inte helt ut undervisningen, men jag säger att det måste ske på ett annat sätt som studenterna kan relatera till. Att de visas hur de kan implementera sina kunskaper i sina liv.

Han poängterar att det är nödvändigt att visa och lära studenterna inte bara verktygen för sitt yrke, utan också vilka konsekvenser besluten de fattar får för samhället och för miljön.

- Boken handlar om detta och visar hur det kan göras. Det är så viktigt att studenterna verkligen förstår den komplexitet som hållbarhet har. Det handlar om våra framtida ledare, beslutsfattare, akademiker och professionella i den här världen, säger Rodrigo Lozano.

Boksläpp: "Developing Sustainability Competences Through Pedagogical Approaches: Experiences from International Case Studies" av Rodrigo Lozano och Maria Barreria, släpps 11 maj.



"Developing Sustainability Competences Through Pedagogical Approaches:
Experiences from International Case Studies" av Rodrigo Lozano och Maria Barreiro Gen, släpps 11 maj och kan nås på:

https://www.springer.com/gp/book/9783030649647#aboutAuthors

Forskarpresentation Rodrigo Lozano


Kontakt

Rodrigo Lozano, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle
Tel: 073-461 83 56
E-post: rodrigo.lozano@hig.se

Maria Barreiro Gen, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle
Tel: 026-64 84 75
E-post: maria.barrerio@hig.se


Text: Douglas Öhrbom
Foto: Britt Mattsson

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2021-05-10
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)