Gå till eugreenalliance
Sök

Lastbilschaufförer säger sig köra sparsamt - mätningar kan visa annat

2024-02-13 

I en av de första studierna som ger en röst till lastbilschaufförer om hur miljövänligt de kör, kan forskarna nu visa på uppseendeväckande resultat.
- De flesta säger att de vill köra miljövänligt, men när man mäter visar det sig att många inte gör det, säger Robin von Haartman, forskare vid Högskolan i Gävle.

Lastbilar på rad i snöstorm

Foto: Johan Nilsson / TT

Fraktvolymerna ökar för varje år i en aldrig tidigare skådad takt, vilket leder till ytterligare utsläpp trots de senaste gröna innovationerna. Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och drygt 80 procent handlar om lastbilar.

Genom att i ett finskt transportbolag koppla vad förarna själv sade om sin sparsamma körstil till objektiva körresultat, kan ny forskning konstatera att det skaver.

Personligt engagemang avgör

Det forskarna såg var att det personliga engagemanget för miljön var avgörande och att uppmaningar från ledning och kollegor gjorde liten skillnad då detta engagemang i mycket formas utanför arbetslivet i de sociala grupper där föraren finns.

Robin von Haartman

Robin von Haartman

- Förarna behöver vara personligt engagerade för att verkligen motiveras till att köra miljövänligt, säger Robin von Haartman.

Han menar att det sparsamma beteendet hos förarna behöver uppmuntras mera från samhället och att det förstås gäller alla medborgare, men eftersom dessa kör lastbil blir effekten så mycket större då de har en väldigt stor inverkan på de totala utsläppen.

- Viktigt här att inte bara peka finger utan ha en diskussion med dem där man lyfter fram hur viktiga de är i samhället, för våra transporter men också för att minska miljöbelastningen. Att de är nyckelspelare egentligen.

Vi kan inte vänta på framtida innovationer

El- och vätgasdrivna lastbilar kommer att lösa problemen, men vi är inte där ännu och även med den nya tekniken kommer man fortfarande att använda mer energi om man kör oekonomiskt.

Resultaten uppmanar också till ytterligare forskning för att bättre belysa ursprunget till mänskliga attityder.

- Vi hävdar att främjandet av miljömässig körning spelar större roll nu än någonsin. För att nå klimatmålet på 1.5 grader kan vi inte vänta på framtida innovationer, säger Robin von Haartman.

Text: Douglas Öhrbom

Kontakt

Robin Von Haartman, docent i industiell ekonomi vid Högskolan i Gävle
Tel: 073-241 49 39
E-post: Robin.vonHaartman@hig.se


Mer om det strategiska forskningsområdet Hållbar stadsutveckling vid Högskolan i Gävle

Publicerad av: Douglas Öhrbom Sidansvarig: Anders Munck Sidan uppdaterades: 2024-02-19
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)