Utbildnings- och forskningsstrategi
Högskolans utbildnings- och forskningsstrategi gäller för åren 2021-2030, och utgår från Högskolans vision, verksamhetsidé och kärnvärden.
Högskolans utbildnings- och forskningsstrategi gäller för åren 2021-2030, och utgår från Högskolans vision, verksamhetsidé och kärnvärden.
Den nya utbildnings- och forskningsstrategin bygger på mycket av det som Högskolan redan gör, men anger tydligare prioriteringar och var tyngdpunkten i verksamheten ska ligga under det kommande decenniet. Utbildnings- och forskningsstrategin innefattar två övergripande mål och sex huvudstrategier.
Högskolans övergripande verksamhetsmål är:
Högskolans huvudstrategier är:
Centrala delar i strategin är den utmaningsdrivna dimensionen som manifesteras i de strategiska forskningsområden och kunskapsdimensionen som handlar om att bygga upp kompletta akademiska utbildningsmiljöer. Ett annat viktigt område i strategin är det livslånga lärandet där Högskolan i Gävle ska ha en ledande position. Att Högskolan ska bli mer internationell och global framgår också av både huvudmål och strategier.
Samtliga strategier i utbildnings- och forskningsstrategin vilar på Högskolans verksamhetsidé och syftar till att i förlängningen uppfylla Högskolans vision "Förstahandsvalet för alla som vill göra skillnad".
En av Högskolans huvudstrategier hanterar specifikt samverkansuppdraget och lyder; Genom långsiktig samverkan och strategiska partnerskap utvecklar vi samhället.
Högskolans arbete med samverkan med omgivande samhälle förklaras närmare i en samverkansstrategi som tagits fram under 2020. Strategin förtydligar de prioriteringar för samverkan som finns i Utbildnings- och forskningsstrategin och utgör lärosätets gemensamma styrdokument för utveckling av samverkansarbetet.
Läs samverkansstrategin Pdf, 156 kB.