Sammanlagt arbetar cirka 1400 lastare i ramptjänst i Sverige. Arbetsmiljön under flygplanlastning är präglat av en rad av "klassiska" ergonomiska problem: tunga manuella lyft, vridna och krökta arbetsställningar, arbete i kalla och bullriga miljöer. Därtill kommer den mentala stressen som skapas av tidspressen då flygens avgångstider måste hållas, samtidigt som möjligheten att påverka arbetet är begränsad.
Lika viktiga som dessa "klassiska" ergonomiska, mentala och miljömässiga faktorer i flyglastarnas arbetssituation är vilka möjligheter som finns för återhämtning mellan tunga arbetspass. Återhämtningsmöjligheten beror dels på hur täta arbetspassen är förlagda i tid, dels på om själva lastnings-/lossningsarbetet omväxlas med andra arbetsuppgifter. Olika handlingsbolag har olika lösningar på lastarnas arbetsfördelning, och antalet olika arbetsuppgifter beror även på flygplatsen: flyglastarna på en stor flygplats som Arlanda är "specialister" som nästan uteslutande har godshanteringsuppgifter, där de som lastar flygen i Växjö även arbetar med exempelvis avisning och säkerhetskontroll.
KONTAKT
Högskolan i Gävle
801 76 Gävle
026 - 64 85 00
Följ oss i sociala medier