”Hur kan en tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa utformas så att elever som möter svårigheter i det sociala samspelet ges goda förutsättningar för delaktighet, utveckling och lärande?” Så lyder frågeställningen i en systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Forskare från Högskolan i Gävle har varit med och tagit fram översikten.
I den systematiska översikten ges en bild av hur lärare kan arbeta med och utforma undervisningen i ämnet idrott och hälsa för elever, med eller utan funktionsnedsättningar, som möter svårigheter i det sociala samspelet.
Resultaten sammanställdes utifrån en tematisk analys där vikten av tillitsfulla relationer, struktur och stöd och utvecklande klimat lyfts fram.
Rapporten går att ladda ner i fulltext: En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa - med fokus på socialt samspel (skolfi.se)
En sammanfattning av rapporten: En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa | Skolforskningsinstitutet (skolfi.se)
Lyssna på podden Lika värde från Specialpedagogiska skolmyndigheten. Avsnitt 52 ”Utformningen av undervisningen i ämnet idrott och hälsa – vad säger forskningen?” i vilken forskarna Kim Wickman vid Umeå universitet och Kajsa Jerlinder vid Högskolan i Gävle berättar om vad de sett när de gått igenom svensk och internationell forskning i området idrott och hälsa.
Ladda ner avsnitt 52
Lyssna på avsnitt 52 på Spotify
Lyssna på avsnitt 53 på Apple podcast
Läs avsnitt 52 (PDF-dokument, 191 kB)
Kontaktperson: Kajsa Jerlinder
E-post: kajsa.jeriner@hig.se
KONTAKT
Högskolan i Gävle
801 76 Gävle
026 - 64 85 00
Följ oss i sociala medier