- Högskolan i Gävle
- / Akademin för hälsa och arbetsliv
- / Forskning vid akademin
- / Ergonomiska interventionsprocesser
- / Skadefria flygplanlastare
Skadefria flygplanlastare
Sammanlagt arbetar cirka 1400 lastare i ramptjänst i Sverige. Arbetsmiljön under flygplanlastning är präglat av en rad av "klassiska" ergonomiska problem: tunga manuella lyft, vridna och krökta arbetsställningar, arbete i kalla och bullriga miljöer. Därtill kommer den mentala stressen som skapas av tidspressen då flygens avgångstider måste hållas, samtidigt som möjligheten att påverka arbetet är begränsad.
Lika viktiga som dessa "klassiska" ergonomiska, mentala och miljömässiga faktorer i flyglastarnas arbetssituation är vilka möjligheter som finns för återhämtning mellan tunga arbetspass. Återhämtningsmöjligheten beror dels på hur täta arbetspassen är förlagda i tid, dels på om själva lastnings-/lossningsarbetet omväxlas med andra arbetsuppgifter. Olika handlingsbolag har olika lösningar på lastarnas arbetsfördelning, och antalet olika arbetsuppgifter beror även på flygplatsen: flyglastarna på en stor flygplats som Arlanda är "specialister" som nästan uteslutande har godshanteringsuppgifter, där de som lastar flygen i Växjö även arbetar med exempelvis avisning och säkerhetskontroll.
Syftet med projektet
I projektet kommer flygplanlastarnas arbetsmiljö att dokumenteras med ett stort antal metoder som inkluderar direkta mätningar av arbetsställningar på 28 flygplanlastare under vardera 3 dagar, videofilmning av arbetet, enkäter till alla flygplanlastare vid 6 utvalda flygplatser, samt intervjuer med arbetsledare och arbetsmiljöaktörer. Projektets syfte är att skapa underlag för ergonomiska och organisatoriska tilltag som kan förbättra flyglastarnas arbetsmiljö.
Ansvarig
Svend Erik Mathiassen
Samarbete
Studierna sker i nära samarbete med Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) och har finansierats av AFA försäkring med 2.8 miljoner kronor