- Högskolan i Gävle
- / Akademin för hälsa och arbetsliv
- / Forskning vid akademin
- / Kostnadseffektiv mätning av fysisk belastning
- / Arbetsställningar hos callcenter-arbetare
Arbetsställningar hos callcenter-arbetare
Modellering av arbetsställningar hos callcenter-arbetare med hjälp av verksamhetsunderlag och arbetsbeskrivningar
Projektet utgör en del av Callcenterprojektet (ansvarig: Svend Erik Mathiassen) och syftar till att undersöka med vilken precision callcenter-arbetares arbetsställningar går att uppskatta med hjälp av lätt åtkomlig information om deras arbete och verksamheten i sin helhet. Analyserna bygger på insamlade data i projektet, som består av callcenter-arbetarnas arbetsställning (sittande/stående) under arbetsskiftet, arbetsbeskrivningar och information om verksamheten på företagsnivå.
Data kommer att analyseras med bl.a. regressionsanalys, där regressionsmodellerna kommer att utvärderas med avseende på deras förmåga att prediktera uppmätt arbetsställning.
Ansvarig
Marina Heiden
Samarbetspartners
Allan Toomingas, docent, Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet
Mikael Forsman, docent, civilingenjör/ergonom, Yrkes- och miljömedicin, Karolinska Institutet
Forskare vid CBF
Svend Erik Mathiassen