Arbetsställningar hos callcenter-arbetare

Modellering av arbetsställningar hos callcenter-arbetare med hjälp av verksamhetsunderlag och arbetsbeskrivningar

Projektet utgör en del av Callcenterprojektet (ansvarig: Svend Erik Mathiassen) och syftar till att undersöka med vilken precision callcenter-arbetares arbetsställningar går att uppskatta med hjälp av lätt åtkomlig information om deras arbete och verksamheten i sin helhet. Analyserna bygger på insamlade data i projektet, som består av callcenter-arbetarnas arbetsställning (sittande/stående) under arbetsskiftet, arbetsbeskrivningar och information om verksamheten på företagsnivå.

Data kommer att analyseras med bl.a. regressionsanalys, där regressionsmodellerna kommer att utvärderas med avseende på deras förmåga att prediktera uppmätt arbetsställning.

Ansvarig

Marina Heiden

Samarbetspartners

Allan Toomingas, docent, Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet
Mikael Forsman, docent, civilingenjör/ergonom, Yrkes- och miljömedicin, Karolinska Institutet

Forskare vid CBF

Svend Erik Mathiassen

Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Annika Strömberg Sidan uppdaterades: 2015-04-01
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)