Komplexa telefonrådgivningssituationer

Komplexitet i telefonrådgivningssituationer mellan sjuksköterskor och personer med psykisk ohälsa

Det övergripande syftet är att förbättra arbetsvillkoren för de sjuksköterskor som arbetar som inom 1177 genom ökad kompetens i rådgivningssituationer till individer som ringer som en följd av psykisk ohälsa. Avsikten med forskningen är att utveckla en förståelse för telefonrådgivningens komplexitet och strategier att hantera oförutsägbarhet och skapa befrämjande rådgivningssituationer.

Projektet är i planeringsstadiet och påbörjas tidigast under 2016. Projektet förväntas resultera i fyra artiklar.

Forskare

Annica Björkman, lektor, Högskolan i Gävle
Martin Salzmann-Eriksson, post doc, Högskolan i Gävle

Publikationer

Publikationer
Björkman, A. & Salzmann-Erikson, M. (2017). When all other doors are closed : telenurses’ experiences of encountering care seekers with mental disorders. International Journal of Mental Health Nursing. [Submitted] [Mer information]
Salzmann-Erikson, M. & Björkman, A. (2017). Mental illness in the population is increasing : a challenge for telephone advice nurses. Journal of social service research, 43 (3), 432-432. 10.1080/01488376.2016.1248879 [Mer information]
Publicerad av: Karin Meyer Lundén Sidansvarig: Annika Strömberg Sidan uppdaterades: 2018-01-04
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)