Kognitiv utveckling

Hur tänkandet förändras

Kognitiv utveckling i stort handlar om hur tänkandet förändras under en persons liv. Det innefattar både hur kunskap implementeras i ett enkelt system och hur kunskap försvinner. Mitt bidrag rör barns språktillägnande med fokus på det tidiga ordförrådet.

Data har huvudsakligen inhämtats via föräldrarapporter i form av en svensk version av området the McArthur-Bates Communicative Development Inventories.

Normdata för svenska barn tillsammans med möjligheter till tvärspråkliga jämförelser går att göra via CLEX hemsida som är skapad av våra kollegor vid Syddansk Universitet (Dorthe Bleses, Rune Nørgaard Jørgensen).

Projektledare

Mårten Eriksson, psykologi, Högskolan i Gävle

Publicerad av: Zara Lindahl Sidansvarig: Annika Strömberg Sidan uppdaterades: 2017-11-30
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)