- Högskolan i Gävle
- / Akademin för hälsa och arbetsliv
- / Forskning vid akademin
- / Personalens arbetsmiljö, lärande och ledarskapet inom vård och omsorg
- / Lärandets drivkraft, kamratlärande och bedömningar under verksamhetsförlagd utbildning (AssCe)
Lärandets drivkraft och hälsofrämjande effekter
Det övergripande syftet är att studera kamratlärande, under utbildning och i introduktionsprogram, som en metod att underlätta sjuksköterskestudenters och nyutexaminerade sjuksköterskors väg in i arbetslivet. Designen i de ingående studierna varierar från experimentella studier till deskriptiva intervjustudier.
Sex delstudier ingår i projektet varav fyra ingår i Pålssons doktorandprojekt. Dessa infattar en kvasiexperimentell studie med för- och eftermätning (manusskrivande pågår). Kvalitativ pilotstudie (intervjuer, frågeformulär, inspelade reflektionssamtal samt dagboksskrivande, data insamlad våren 2015). Randomiserad experimentell studie datainsamling påbörjad våren 2015. En observationsstudie där datainsamlingen påbörjas hösten 2015.
Projektets varaktighet 2014-2019.
Projektet genomförs i samarbete med Region Gävleborg, Aleris Bollnäs och Vårdbolaget Tiohundra i Norrtälje.
AssCe
Länk till forskning om verksamhetsförlagd utbildning och bedömningar
Modeller för handledning
Forskare
Gunilla Mårtensson, Docent, Högskolan i Gävle
Maria Engström, Professor, Högskolan i Gävle
Christine Leo Swenne, Docent, Uppsala Universitet
Ylva Pålsson, tidigare Doktorand, adjunkt Högskolan i Gävle/Uppsala universitet
Eva Hellström-Hyson, MSc, Högskolan i Gävle
Anna Löfmark, Docent, Högskolan i Gävle
Maria Lindberg, PhD, Region Gävleborg