Gå till eugreenalliance
Sök

Forskarpresentation

Jonas Boustedt

Forskarpresentation

Jonas Boustedt

Universitetslektor, Avdelningschef

Forskningsämne: Datavetenskap
Forskningsområde: Geospatial informationsvetenskap

Jag undervisar i datavetenskap och forskar i datavetenskapens didaktik. I undervisningen möter jag blivande ingenjörer, datavetare, lärare och andra med intresse att lära sig datavetenskap. Mina favoritämnen är objektorienterad programmering och hårdvarunära programmering, men jag undervisar även i kompilatorteknik, projektmetodik, programvaruutveckling och ämnesdidaktik. Innan min lärarutbildning i datavetenskap och matematik var jag verksam som ingenjör inom telecom med utveckling och programmering av inbäddade mikrodatorsystem. Jag anställdes vid Högskolan i Gävle 1998 och 2010 disputerade jag i datavetenskap med inriktning mot datavetenskapens didaktik.​

AKTUELL FORSKNING

Mitt forskningsintresse riktar sig mot lärande och undervisning i datavetenskap. Bland annat är jag intresserad av studenters förståelse av centrala koncept, tröskelbegrepp och designprocesser. I samarbete med en kollega vid ett danskt lärosäte har vi startat en studie av olika ämnens, lärares och studenters användning och förståelse av begrepp i undervisningsspråket, där vi samlar in data från lärare och studenter inom olika utbildningsområden i Sverige och Danmark.

Sedan slutet av 2022 har många berörts av ChatGPT och liknande AI-assistenter. I en pågående studie undersöker vi inom kollegiet i datavetenskap vilka möjligheter och risker sådana verktyg medför i vår utbildningskontext.

LÄS MER OM

Konferensbidrag

Viirman, O., Pettersson, I., Björklund, J. & Boustedt, J. (2018). Programming in mathematics teacher education : A collaborative teaching approach. . S. 464-465. Länk [Mer information]
McCartney, R., Boustedt, J., Eckerdal, A., Sanders, K. & Zander, C. (2017). Folk pedagogy and the geek gene : geekiness quotient. Proceedings of the 2017 ACM SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education. NY, USA: ACM Digital Library. S. 405-410. 10.1145/3017680.3017746 [Mer information]
Sanders, K., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R. & Zander, C. (2017). Folk Pedagogy: Nobody Doesn't Like Active Learning. Proceedings of the 2017 ACM Conference on International Computing Education Research (ICER 17). Tacoma, Washington, USA: ACM Publications. S. 145-154. 10.1145/3105726.3106192 [Mer information]
Thomas, L., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Moström, J., Sanders, K. & Zander, C. (2014). A broader threshold : Including skills as well as concepts in computing education. Threshold Concepts: From personal practice to communities of practice : Proceedings of the National Academy’s Sixth Annual Conference and the Fourth Biennial Threshold Concepts Conference. Cork, Ireland: NAIRTL. S. 154-158. Länk [Mer information]
McCartney, R., Boustedt, J., Eckerdal, A., Sanders, K. & Zander, C. (2013). Can first–year students program yet? : a study revisited. ICER´13: Proceedings of the ninth International Conference on International Computing Education Research: Association for Computing Machinery (ACM). S. 91-98. 10.1145/2493394.2493412 [Mer information]
Zander, C., Boustedt, J., Eckerdal, A., Mccartney, R., Moström, J., Sanders, K. & Thomas, L. (2012). Self-directed learning : Stories from industry. Proceedings - 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli Calling 2012. S. 111-117. 10.1145/2401796.2401810 [Mer information]
Sanders, K., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Moström, J., Thomas, L. & Zander, C. (2012). Threshold concepts and threshold skills in computing. Proceedings of the ninth annual international conference on International computing education research. New York, NY, USA: Association for Computing Machinery (ACM). S. 23-30. 10.1145/2361276.2361283 [Mer information]
Boustedt, J., McCartney, R., Tenenberg, J., Cooper, S., Garcia, D., Friend Hutton, M., Parlante, N. & Richards, B. (2011). It seemed like a good idea at the time. SIGCSE'11 : Proceedings of the 42nd ACM technical symposium on Computer science education. New York, NY, USA: ACM. S. 163-164. 10.1145/1953163.1953215 [Mer information]
Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Sanders, K., Thomas, L. & Zander, C. (2011). Students' perceptions of the differences between formal and informal learning. ICER '11 Proceedings of the seventh international workshop on Computing education research. New York, USA: Association for Computing Machinery (ACM). S. 61-68. 10.1145/2016911.2016926 [Mer information]
Boustedt, J., McCartney, R., Tenenberg, J., Gehringer, F., Lister, R. & Musicant, D. (2010). It seemed like a good idea at the time. SIGCSE '10 : Proceedings of the 41th ACM technical symposium on Computer science education. New York: ACM. S. 558-559. 10.1145/1734263.1734451 [Mer information]
Moström, J., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Sanders, K., Thomas, L. & Zander, C. (2009). Computer Science Student Transformations : Changes and Causes. ITiCSE'09 : Proceedings of the 14th ACM–SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education. New York: ACM. S. 181-185. [Mer information]
Boustedt, J., McCartney, R., Deibel, K., Huggins, J., Simon, B. & Westbrook, S. (2009). It seemed like a good idea at the time. SIGCSE '09 : Proceedings of the 40th ACM technical symposium on Computer science education. New York, NY, USA: ACM. S. 265-266. 10.1145/1508865.1508961 [Mer information]
Zander, C., Boustedt, J., McCartney, R., Moström, J., Sanders, K. & Thomas, L. (2009). Student transformations : are they computer scientists yet?. ICER '09 : Proceedings of the fifth international workshop on Computing education research. New York: ACM. S. 129-140. 10.1145/1584322.1584337 [Mer information]
Boustedt, J. (2008). A methodology for exploring students’ experiences and interaction with large-scale software through role-play and phenomenography. ICER '08 : proceedings of the fourth international workshop on Computing education research. New York: ACM. S. 27-38. 10.1145/1404520.1404524 [Mer information]
Moström, J., Boustedt, J., Eckerdal, A., McCartney, R., Sanders, K., Thomas, L. & Zander, C. (2008). Concrete examples of abstraction as manifested in students’ transformative experiences. ICER '08 : proceedings of the fourth international workshop on Computing education research. New York: ACM. S. 125-136. 10.1145/1404520.1404533 [Mer information]
Boustedt, J., McCartney, R., Tenenberg, J., Anderson, S., Eastman, C., Garcia, D., Gestwicki, P. & Menzin, M. (2008). It seemed like a good idea at the time. SIGCSE '08 : Proceedings of the 39th ACM Technical Symposium on Computer Science Education. S. 528-529. 10.1145/1352135.1352311 [Mer information]
Boustedt, J., McCartney, R., Tenenberg, J., Winters, T., Edwards, S., Morrison, B., Musicant, D., Utting, I. & Zander, C. (2007). It seemed like a good idea at the time. SIGCSE '07 : Proceedings of the 38th SIGCSE technical symposium on Computer science education. S. 346-347. 10.1145/1227504.1227432 [Mer information]
Publicerad av: Camilla Haglund Sidansvarig: Gunilla Mårtensson Sidan uppdaterades: 2022-07-05
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)