Omfattning
2,5 + 2,5 hp
Syfte
Huvudsyftet med kursen är att ge doktoranden övning i kommunikativa arbetsuppgifter och procedurer som förekommer inom forskarutbildning och forskning. Detta inkluderar olika aspekter av vetenskapligt skrivande, publicering och presentation av forskningsresultat, samt övningar och förberedelse för licentiatseminarium och disputation. Ett annat syfte är att skapa ett forum för beredning av förslag till doktorandprojekt.
Innehåll
Del 1:
Del 2:
Innehållet är preliminärt och öppet för förslag på tematiska ämnen i medverkan med företagen.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Seminarier
Kurslitteratur
Ingen obligatorisk kurslitteratur. Studenten får självständigt söka information. Referensdokument avseende speciella områden kommer att lämnas i god tid före respektive seminarium.
Examination
Seminarier
Muntlig presentation och opposition
Poster-presentation
Framläggande och opponerande på vetenskapliga artiklar i manusform
Kursansvarig
Per Jernberg
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Huvudsyftet med kursen är att ge en bred kunskap och bibringa ett systematiskt tänkande och förståelse av energisystem, inkluderande stegen omvandling, distribution och användning. Särskilt fokus läggs på energieffektivitet tillsammans med miljömässiga och ekonomiska konsekvenser. Införande av förnybar energi i energisystem och den roll energisystem spelar i den byggda miljön är andra viktiga frågor.
Innehåll
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar, seminarier och studiebesök. Språket kan variera mellan engelska och svenska.
Kurslitteratur
Litteraturen kommer att bestå av olika typer av kopierat material som delas ut under kursen.
Examination
Examination av individuellt projektarbete 1, muntlig presentation
Examination av individuellt projektarbete 2, muntlig presentation
Skriftlig tentamen
Kursansvarig
Mathias Cehlin
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
10 hp
Syfte
-
Innehåll
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar och seminarier
Kurslitteratur
Examination
Muntlig och skriftlig examination
Kursansvarig
Marina Heiden
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för hälsa och arbetsliv, Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap, CBF – Centrum för belastningsskadeforskning
Omfattning
5 hp
Syfte
Kursen syftar till att ge en fördjupad förståelse för teoretiska perspektiv och en fördjupad förmåga att kritisk analysera och värdera data relaterade till hållbar utveckling. Kursen ska också bibringa en fördjupad kunskap om arbete med miljö och sociala frågor i företag. Målsättningen är att doktoranden efter genomgången kurs ska ha förmågan att inom arbetslivet aktivt hantera frågor med avseende på hållbar utveckling.
Innehåll
Kursen tar upp koncept som hållbar utveckling, CSR, green business, centrala aktörer och deras syn på företags ansvarstagande samt kritiska perspektiv på företags miljömässiga och sociala engagemang.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar, seminarier och självstudier
Kurslitteratur
Examination
Inlämningsuppgifter
Kursansvarig
Bozena Guziana
Akademi
Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik, Avdelningen för miljö och naturvetenskap
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Syftet med kursen är att presentera olika datoriserade verktyg för att analysera industriella energisystem, byggnaders energisystem, kommunala energisystem, nationella energisystem och fjärrvärmesystem ur ett systemperspektiv. Miljömässiga och ekonomiska konsekvenserna av de analyserade energisystemen kommer att omfattas.
Innehåll
Med hjälp av optimerings- och simuleringsprogram studeras och analyseras design och tänkbara förändringar av energisystem inom områdena byggnader, industrier och kommunala/regionala energisystem med avseende på:
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Utbildningsform
Föreläsningar och projektarbeten/datorlaborationer
Kurslitteratur
Kurslitteraturen kommer att finnas på Blackboard (www.lms.se).
Examination
Projektarbeten
Kursansvarig
Nawzad Mardan
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
5 hp
Syfte
Kursens övergripande mål är dels att ge den studerande möjligheten att systematiskt reflektera över det egna forskningsområdet i ett större filosofiskt och vetenskapsteoretiskt perspektiv, och dels att öka medvetenheten om allmänna metodologiska frågeställningar. Centrala frågor och problemställningar kring den vetenskapliga kunskapens natur kommer att diskuteras och seminariebehandlas.
Innehåll
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Utbildningsform
Föreläsningar och seminarier
Kurslitteratur
Referenslitteratur:
Examination
Skriftlig tentamen och muntlig tentamen.
Kursansvarig
Patrik Sörqvist
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursen behandlar praktiska mätmetoder inom området energi- och strömningslära, särskilt med avseende på byggnaders energiförbrukning och faktorer i inomhusmiljön som påverkar hälsa, komfort och arbetsförmåga för människor.
Innehåll
Huvudsakliga mätmoment är:
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar i kursen inkluderar mätteori samt demonstration och praktisk hantering av en mängd olika typer av mätutrustning. I slutet av kursen kommer fem laborationer genomföras. Resultat av laborationerna kommer att utvärderas i grupper och diskuteras vid ett avslutande seminarium.
Kurslitteratur
Litteraturen kommer att bestå av olika typer av kopierat material som delas ut under kursen.
Examination
Examinationen omfattar genomförda inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i följande moment:
Laboration 1, 1 hp
Laboration 2, 1 hp
Laboration 3, 1 hp
Laboration 4, 1 hp
Laboration 5, 1 hp
Kursansvarig
Magnus Mattsson
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursen syftar till att ge en praktisk förståelse för solvärmesystemens funktion och de komponenter som ingår i solvärmesystem och dessutom ge en förståelse för hur olika designparametrar påverkar systemens prestanda och funktion. I kursen ska doktoranden bland annat designa och dimensionera ett solvärmesystem. Målsättningen är att doktoranden efter genomgången kurs ska ha förmågan att designa effektiva och väl fungerande solvärmeanläggningar.
Innehåll
Kursen är projektbaserad och arbete sker i grupper. Kursen börjar med föreläsningar om solvärmesystem, deras ingående komponenter och dess funktion. Systemfunktionen och styrsystemets reglerfunktioner samt integrering i befintliga värmesystem diskuteras vidare innan studenter introduceras till fallstudien (projektet). Studenterna ska sedan beräkna värmelasten och dimensionera systemet.
Nästa steg är att lära sig simuleringsprogrammet Polysun. Studenterna får ett system att utgå från som kan modifieras för att studera det avsedda projektet. Genom parameterstudier optimerar studenterna systemstorleken och systemdesignen.
Slutligen skrivs diskussioner och slutsatser individuellt med reflektioner från projektarbetet. Vidare diskuteras de val som gjorts i projektarbetet och antaganden och begränsningar i metod och simuleringsprogram diskuteras.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Utbildningsform
Inspelade föreläsningar, laboration (på campus), övningar, projektuppgift, seminarier. Kursspråk engelska.
Kurslitteratur
Examination
Skriftlig hemuppgift 1, 2 hp
Skriftlig hemuppgift 2, 1.5 hp
Simuleringsuppgift 3, 3 hp
Skriftlig individuell hemuppgift 4, 1 hp
Kursansvarig
Tomas Persson
Akademi
Högskolan Dalarna, Akademin Industri och samhälle, Energi och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursen syftar till att ge en praktisk förståelse för PV- och hybridsystemens funktion och de komponenter som ingår i dessa och dessutom ge en förståelse för hur olika designparametrar påverkar systemens prestanda och funktion. I kursen ska doktoranden bland annat designa och dimensionera ett PV- eller hybridsystem. Målsättningen är att doktoranden efter genomgången kurs ska ha förmågan att designa effektiva och väl fungerande PV- och hybridsystem.
Innehåll
Kursen behandlar elgenerering med solceller i nätanslutna och fristående system och i hybridsystem där andra typer av generatorer, särskilt vindkrafts- och dieselgeneratorer ingår. Studierna omfattar utformning, mätning och prestandaevaluering av komponenter och kompletta system. Simuleringar och designstudier med datorprogrammen PVsyst och Homer ingår i systemstudierna, som avslutas med systemanalys och evaluering. I kursen ingår också moment av projektering av anläggningar.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Utbildningsform
Föreläsningar, övningar och projektarbete
Kurslitteratur
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter avseende projektet, 4,5 hp
Skriftlig tentamen, 3 hp
Kursansvarig
Frank Fiedler
Akademi
Högskolan Dalarna, Akademin Industri och samhälle, Energi och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursen fokuserar på begrepp och metoder för att utveckla och leda hållbara innovationsprocesser såväl inom organisationer som i samverkan mellan organisationerna.
Innehåll
Teorier om hållbara innovationsprocesser och system:
Innovation i praktiken:
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Utbildningsform
Kursen är baserad på föreläsningar, seminarier och handledning. Den är organiserad i fyra tvådagars seminarier som kombinerar föreläsningar av akademiker och praktiker med analys av litteratur. Inför seminarierna lämnar doktoranden en analys av den rekommenderade litteraturen. Slutrapporten presenteras och försvaras vid ett avslutande litteraturseminarium. Studenten är också aktiv som opponent vid detta seminarium.
Kurslitteratur
En litteraturlista tillhandahålls vid kursstart.
Examination
Litteraturstudier och aktivt deltagande vid seminarier, 3 hp (A, B, C, D, E, och F (FX))
Slutrapport inklusive presentation och opposition, 4,5 hp (A, B, C, D, E och F (FX))
Kursansvarig
Lars Bengtsson
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för industriell utveckling, IT och samhällsbyggnad
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursen ger en god kunskap om byggnads- och installationsteknik (HVAC) som bidrar till små behov av köpt energi till byggnader. Kursen kommer också att ge ytterligare kunskap om byggnadsfysik, ventilationsteknik och inneklimat etc. som skapar en bättre förståelse av byggrelaterade problem av olika slag, i syfte att applicera teknik som bidrar till både energieffektiva och hälsosamma byggnader.
Innehåll
Beräkningar av energibalansen för byggnader utan existerande programvara, främst månatliga beräkningar för småhus. Bygg- och VVS-teknik för extremt energieffektiva byggnader, t.ex. passivhus. Erfarenheter från befintliga extremt energieffektiva byggnader. Byggnadsteknik med hänsyn till fukt etc. Utredningar och kalkyler med avseende på fuktproblem. Byggnadsmaterial. Mögel. Radon. Byggakustik. Energieffektivitet och sunda hus – potentiella motsättningar. Byggnadsplanering för friska och energieffektiva byggnader. Termiskt inomhusklimat. Luftkvalitet inomhus. Byggnadsproblem (sjuka hus-syndromet – SBS), hälsofrågor. Ventilationskrav och ‑konstruktion med olika metoder. Möjligheter och begränsningar med olika ventilationssystem. Ventilationseffektivitet. Luftfilter. Elektrisk verkningsgrad för fläktar, pumpar, etc. Energibesparing med hjälp av värmeväxlare, värmepumpar och solfångare.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar, handledning, studiebesök, seminarier och presentationer. Skriftliga och muntliga redovisningar, studiebesök, seminarier, opposition och viss handledning är obligatoriska.
Kurslitteratur
Elektroniskt tillgängliga dokument
Examination
Skriftlig tentamen (betyg 3, 4 eller 5)
Kursansvarig
Robert Öman
Akademi
Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik, Avdelningen energi, bygg och miljö.
KONTAKTA OSS
Högskolan i Gävle
801 76 Gävle
026 - 64 85 00
Följ oss i sociala medier